Flere og flere efterspørger hudplejeprodukter, som er både bæredygtige, skønne og lækre på samme tid. Heldigvis bliver udvalget større.
Bæredygtig udvikling er en udvikling, der møder nutidens behov uden at kompromittere fremtidens generationers mulighed for at møde deres behov. Sådan blev det formuleret i 1987 i FNs World Commission on Environment and Development – Brundtland rapporten
Vores planet har mange ressourcer, som vi alle er afhængige af for kost og logi. Mange af disse ressourcer kan genopfylde sig selv. Du kan fælde et træ og der vokser nye træer. Du kan fange fisk, og der kommer nye fisk. Men det fungerer kun, hvis du gør det i et omfang, hvor systemerne kan nå at genopfylde sig.
Så i bund og grund handler bæredygtighed/sustainability om at forstå, hvordan det hele er forbundet. Forstå, at når vi træffer en beslutning om f.eks. at købe en smartphone eller en eyeliner, så påvirker vi nogens liv på den anden side af planeten som er involveret i at udvinde materialer, sammensætte dem på fabrikken og transportere dem hertil. Så bæredygtighed er at tænke i systemsammenhænge.
Når vi taler om miljømæssig bæredygtighed, taler vi om at bruge jordens ressourcer på en måde, så jorden har nok tid og mulighed for at regenerere mens vi bruger det. Det kan f.eks. ske hvis man fælder for mange træer og ikke planter nok til at erstatte dem eller hvis vi laver for meget affald hurtigere end jorden kan absorbere det, så det resulterer i ophobning af affald.
Økonomisk bæredygtighed er, når mennesker kan tjene nok penge til at imødekomme deres behov og forretninger. Det handler om den fortsatte økonomiske succes for alle mennesker. Og social bæredygtighed er, når alle mennesker har mulighed for at have adgang til ressourcerne og den økonomisk succes, de har brug for, uden at være udsat for udnyttelse eller diskrimination.
Hygiejne, hudpleje, skønhed har været på dagsordenen længe. Der findes produkter både til at rengøre sig, til at reparere sår og skrammer, til at pleje en tør hud, til at give huden skønhed, glød og få os til at stråle. Efterspørgsel på præstationsprodukter er blevet endnu større, bl.a. som reaktion på moderne kost, hormonpåvirkende stoffer, omgivelser med mere forurening – alt sammen noget som påvirker huden.
Der en større bevidsthed om nødvendigheden af bæredygtige produkter, og i tillæg til det har mange også fået øje på sundhedsaspektet i rene og økologiske produkter, der ikke affedter huden og bringer den i ubalance.
Jeg har nævnt disse firmaer før; Weleda og Dr. Hauschka. Begge har en filosofi om at give mere tilbage, end man tager, og samtidig skabe produkter som folk kan bruge til deres pleje.
Essensen af deres arbejde, som for Weledas vedkommende startede i 1921, er at bruge moderne viden sammen med tidligere tiders visdom og indsigt, for at give en modvægt til den begyndende degeneration af jordbund og omgivelser.
Make up-artisterne og de kendte har fået øje på de naturlige produkter i takt med deres interesse for at få skønhed og bæredygtighed til at kunne forenes. De unge har fået øje på dem, fordi de her kan genkende høj bæredygtig kvalitet til priser, hvor de kan være med.
Weleda har været med til at hjælpe 300 farmere i Tyrkiet med at til at gå fra konventionel til økologisk dyrkning af vildroser, så de både passer på jorden og samtidig kan blive boende og skabe en levevej i lokalområdet.
De havtorn, der bruges i Weledas produkter, er dyrket biodynamisk i Toscana. Kernerne presses til olie, der bruges i hudplejeprodukterne. Resten af havtornbærrene bliver brugt som biodynamisk ingrediens i mad, syltetøj, juicer hos andre firmaer, der også lever af at sælge økologiske og biodynamiske produkter. Så ingenting går til spilde.
Jeg har set Dr. Hauschkas haver i Bad Boll og den måde, de behandler jordbund og planter på. Med fokus og omtanke for både den miljømæssige, sociale og økonomiske bæredygtighed. Og så kommer der plejende, helende og forskønnende produkter ud af det på samme tid.
I Weledas haver på 23 hektar er der ud over de planter, der dyrkes biodynamisk til anvendelse i produkterne, mere end 30 forskellige biarter, de fleste vilde bier. 50 forskellige fuglearter færdes og en biodiversitet er skabt, så man jordforbedrer på samme tid. Skaber optimale betingelser for planterne, insekterne, fuglene … og menneskerne.
Et bæredygtigt hudplejemærke, der er meget høj på præstation, er Esse Probiotic Skincare. Ud over at have forståelse for hudens mikrobiom, som både kan beskytte og genoprette hudens balance, så vil de beskytte og understøtte bæredygtigheden i de sydlige afrikanske lande og forhindre udplyndring og udpining.
Esse betaler bl.a. plukkere på stedet, hvor der høstes, så der hverken overhøstes eller pengene ender i de forkerte hænder. Samtidig er det økologiske eller vildplanter, der anvendes og bliver til disse lækre højtpræsterende produkter.
Hos Laura Rudoe er bæredygtighed øverst på agendaen. Det langsigtede mål fra starten i 2009 var ikke blot at blive så bæredygtige som muligt, men at Evolve bliver regenerative – altså at de bliver genoprettende for både planeten, for kroppen og sindet.
Produkterne er håndlavede med nøje udvalgte ingredienser for at sikre friskhed og kvalitet. De finder også på nye forbedrende tiltag hele tiden, som for nyligt at have lanceret en helt ny og grønnere græsemballage til deres produkter. Emballagen er FSC certificeret og kan komposteres (uden etiketten) i havekomposten.
Dette meget populære mærke nærmest hopper af hylderne af sig selv, fordi mange kender det og er meget glade for det. Det er dansk plantebaseret hudpleje med økologiske råvarer, men også vildtplukninger som tang og med moderne bioteknologi.
Som de siger: “Økologi eller ej, så er der interesse i synlige resultater, når man køber sin hudpleje. Men når flere og flere vælger cremer, shampoo eller solprodukter med økologiske ingredienser, er det måske fordi, det er hos økologerne, man lige nu finder den største åbenhed overfor nye ingredienser, ny viden eller nye metoder, der tager afsæt i enten bæredygtighed, plantevidenskab eller et generelt etisk kompas, der drager omsorg for sin omverden i det omfang det er muligt”.
Med det afsæt har Mellisa altid har skabt sin hudpleje. Margit Mellisa Klinder startede Mellisa i 1986 og i dag er det datteren Louise Mellisa Klinder, der varetager og videreudvikler mærket med samme etiske, bæredygtige kompas og med præstation, pleje og skønhed for øje.
GreenEtiq er et super spændende nyere dansk mærke, der har netop etik og bæredygtighed som højeste prioritet. Er økologisk certificeret af NaTrue, den internationale og strikse certificering, og er derudover vegansk og producerer på bæredygtigt landbrug.
Minimum 95% af de naturlige og naturafledte ingredienser er økologiske og ingen animalske råvarer. Ingen overflødig emballage, lufttæthed mindsker behov for konserveringsmidler udover den selvkonserverende effekt, planteingredienserne har.
GreenEtiq, som Tine Ejlersen Liebeck står bag og som hun har lagt al sit arbejde og sjæl i, blev i 2021 nomineret til Danish Beauty Award i Årets nye Brand kategorien.
Der er naturligvis flere mærker, så du kan altid finde noget, der matcher dine præferencer i forhold til behov, præstation og pengepung. Du kan få præcis det, du synes er lækkert, uden at du behøver at gå på kompromis med, om det er socialt, økonomisk og miljømæssigt bæredygtigt til glæde for jordbund, biodiversitet, mennesker, dyr og planter. Der er tid og håb endnu.
Endnu mere bæredygtig skønhedspleje – Avivir har i over 30 år været med til at fremme økologisk dyrkede aloe vera, der hverken er sprøjtede eller gødede og heller ikke gensået. Man høster bare bæredygtigt af planterne, som man kan med flerårige planter, når man tænker sig om.
Arbejdsforholdene er helt unikke, med ferie, ekstra weekendbetaling osv.
Emballagen har de også stor fokus på med genbrugsplast. Det samme gælder for deres nyere Baobab-linje, hvor man på samme vis vægter bæredygtigheden i brug af frugterne. Arbejdsforholdene for behandling af baobabplanterne i Senegal også er helt i top.
Certificeringer som NaTrue, Cosmos, EcoCert, Svanemærket, Demeter-mærket og Ø-mærket er værd at undersøge nærmere. Hvor er den laveste barre sat? Eksempelvis kan der være mange Demeter-ingredienser i et produkt, men hvis der så også er noget vand eller økologiske ingredienser, certificeres hele produktet ikke Demeter.
Alle oplysninger er tilgængelige online for de forskellige certificeringer.
Der kan være mindre hudplejemærker, hvor det ikke kan svare sig at blive certificerede. Det kan man undersøge nærmere, for de kan sagtens være det.
For at kalde et produkt vegansk må der ikke være nogen ingredienser fra animalske kilder.
Der findes bl.a. det veganske mærke Blomsten, men produkter kan være veganske uden at have certificering. Ellers kan man læse ingredienslisten eller kigge på mærkernes hjemmesider, hvor der oftest findes en liste over, hvilke produkter er veganske. Nogle produkter har f.eks. udelukkende veganske ingredienser men indeholder bivoks eller lanolin.