Skøn

Biopati: Krav til skønheden indefra

27. juni 2022

Jeg indrømmer det: alderen er begyndt at trykke. Tæt på 42 og jeg kan mærke behovet for at undersøge alle tænkelige måder at få ældning til at rime på tilfredshed – så i dette nummer får biopati lov at stå sin prøve.

Som du kan høre er det ikke lykkedes helt, det med at få ældning til at rime med tilfredshed. Men jeg er godt på vej efter mit anti-age tjek hos Lena Bæk-Madsen – læs med her og bliv klogere på kroppen naturlige ældning, og et par smutveje til at omgås den: I en kælder på Østerbro i København, dejlig lys og lækker, møder jeg op til min første konsultation nogensinde hos en biopat. Du ved, det med at blive testet med en dims på min fingerspids, mens jeg holder en metalpind i den anden hånd. Heldigvis har Lena Bæk-Madsen tidligere delt min skepsis. Hun har lavet blindtest på alle mulige tænkelige måder og er blevet helt overbevist om metodens berettigelse. Så efter en kort forklaring om, at maskinen måler mikroskopisk ladning mellem cellerne, når de kommunikerer, og dermed også hvad kroppen ”siger”, når f.eks. en kapsel med fiskeolie sættes ind i kredsløbet (mellem mig og maskinen), føler jeg mig overbevist og meget nysgerrig.

Biopati og stress i blodet

Næste del er en blodprøve, der afslører, hvor stresset jeg er i mit blod, oxidativt stress, og hvor mange antioxidanter, jeg har til at bekæmpe det oxidative stress. Og det ser ikke godt ud. Alt for højt niveau af oxidativt stress, alt for lavt niveau af antioxidanter. Alt i alt en cocktail, fortæller Lena, som er den direkte vej til alt for hurtig ældning. Biopat-analysen har vist det samme, jeg mangler B-vitamin, som udover at være en værdig modstander til stress i kroppen, også styrker hud, hår og negle. Vi snakker træning, kost og vægttab (de famøse fem kg.), for udover at være biopat, er Lena også ernæringsterapeut og personlig træner. Jeg får målt fedtprocent, BMI og mavefedt. Vi gennemgår min kostdagbog for de sidste fire dage, og i træningslokalet får jeg vist et super enkelt træningsprogram til at styrke min ”kerne”, opstramme mavemusklerne og træne bagsiden af overarmene. Alt i alt: to timer senere går jeg derfra med en mappe med tallerkenfordeling, oversigt over kosttilskud min krop har brug for, samt nemme fysiske øvelser jeg kan lave hjemme i stuen. Og så med en hel del ny viden, som lige skal synke ind.

Antioxidanter

Antioxidanter beskytter mod den nedbrydende oxidation i kroppen, der forharsker fedtstofferne og ødelægger celler.

Med andre ord: hvis du mangler antioxidanter, så ældes du før tid. På huden ses det tydeligt, når bindevævet ”falder sammen”: slap, grå/trist hud med rynker.

Løsningen: spis masser af grøntsager i regnbuens farver. Drik grøn og hvid te. Vær sikker på at din krop får nok af vitaminer og mineraler med betydning for ældning: A-vitamin, E-vitamin, C-vitamin, B-vitaminer, betacaroten, Q10, zink, organisk selen, kobber, mangan. De er alle med til at forebygge cellenedbrydningen.<!–

Viden og råd fra biopaten

Noget af den viden og gode råd, som jeg bl.a. fik med hjem, får du her: Drik 1 liter vand pr 25 kg. kropsvægt, og husk at drikke halvdelen inden frokost (så du undgår natlige toiletbesøg). Hvis du kæmper med at komme af med stress eller for mange kilo, så kig lidt på din søvn. Forskning viser, at det lykkes bedst, hvis du når fem gange ned i den dybe søvn, det svarer til at sove 7,5 timer, uden afbrydelse. Mangel på søvn sætter sig indirekte som mavefedt. Spinning danner meget kortisol (stresshormon), men kortisol holder på fedtet. Du forbrænder sukker under timen, men efterfølgende holder kroppen på fedtet. Så ikke så godt for vægttab, men rigtig godt for konditionen. Er du stresset og overvægtig, så lav styrketræning. Det forbrænder ikke så meget under træning, men giver øget forbrænding efterfølgende. Svømning hæmmer stresshormoner, som el-lers holder på fedtet og sætter sig på maven. Det tager ca. 8 uger at ændre en gammel vane. Når du er stresset, har du brug for stimulanser. Når du tager stimulanser, bliver du stresset. Intolerancer kan ændre sig igennem livet.

Biopati

Biopati er en biologisk analyse- og helhedsterapiform. Det er en kombination af amerikansk biologisk medicin, tysk immun- og symbioseterapi og skandinavisk naturmedicin.

Metoden er grundlagt i begyndelsen af 80’erne af den danske forfatter og behandler Kurt W Nielsen.

Biopati er sammensat af de 2 græske ord, bios, der betyder liv og patos, der betyder lidelse.

Se mere på www.biopati.dk og www.total-sundhed.dk

Gode råd, som jeg bruger:

Sæt hænderne hårdt i taljen og træk så vejret dybt. Du skal kunne mærke hvordan din bughule og lænd skubber dine hænder ud, et tegn på, at du trækker vejret dybt nok. Det er super vigtigt for iltningen af dit blod, som bl.a. er ansvarlig for at bringe næring til dine hudceller. Sov igennem f.eks. 1 gang ugentligt. Tag en powernap (jeg holder en kuglepen i hånden, når den ryger på gulvet, vågner jeg). Det tager lang tid at indhente søvnunderskud. Drop To-Do listen og lav i stedet en Done liste. Stress er det, du ikke når. Drik vand med citron/lime. Det stimulerer galden og hjælper til lettere fordøjelse. Gør som japanerne, drik grøn te til måltiderne, det stimulerer galden og hjælper fordøjelsen.

Og hvordan gik det så med biopatien?

Der er nu gået 3 uger siden mit anti-age tjek. Om det er blodprøven, biopat-testen eller noget helt tredje, ved jeg ikke. Men facts er at jeg har ændret på en del ting i mit liv:

Jeg prioriterer min søvn og får nu sovet igennem mindst en gang ugentligt. Jeg powernapper hver dag, helst både formiddag og eftermiddag.

Jeg laver vejrtrækningsøvelser hver dag. Jeg har fået effektiviseret min træning. Har skiftet fitnesscentret ud med et dansestudie (tjek lige www.divalab.dk), og træner faktisk langt mindre med samme resultater = mere tid til familien og afslapning. Resultatet? Jeg har fået mere overskud, mere mod, mere handlekraft og mere kærlighed og konsekvens overfor mig selv. Så glæder jeg mig bare til at se, om det også viser sig i min re-test om 4 uger, men det føles i hvert fald fantastisk at vide og mærke, at jeg samarbejder med min krop om at ældes med ynde, i stedet for at se bittert på den i spejlet.

Katjas besøg hos Lena Bæk

Vi snakkede, kost, træning, vejrtrækning. Jeg fik målt oxidativt stress i blodet, niveau af antioxidanter, fedtprocent, BMI, mavefedt, vitamin-mineral analyse, kostintollerencer.

Lena tror på en sammenhæng mellem fysik og psyke og har nært samarbejde med udvalgte coaches, psykoterapeuter, massører, zoneterapeut og yoga. Hun har forskellige pakker, jeg var igennem ”anti-age”-pakken, 2 timer, kr. 900,-.

Forrige artikelFladbrød med frugt

Næste artikelFrivægte er bedre til styrketræning