Birgittes TIP til selvcoaching: Når du har svært ved at sige det, du faktisk mener

Af: Brigitte Aagaard, coach

Foto: Shutterstock

Besvar spørgsmålet: “Hvordan kan du sige det, du mener?”

1) Overvej først, hvad du umiddelbart har brug for at sige. Skriv hurtigt ned i punktform, gerne stikord.

2) Tænk nu over, hvad du vil opnå med det? At den anden person skal ændre noget ved sig selv, at personen skal sige undskyld, udtrykke sin forståelse for dit synspunkt/din følelse, hjælpe dig? Skriv igen ned i punktform.

3) Kig nu på de to lister over, hvad du vil sige og hvad formålet er. Hvordan passer de sammen?

4) Sorter listerne: Streg nu de linjer ud på listen over det du ville sige, som ikke kan bruges mere og måske ville have det modsatte resultat af det, du gerne vil opnå. Tjek også, at formålene er realistiske. Begræns dem gerne til to, og allerhelst ét formål.

5) Overvej igen, hvad du vil sige – med tanke på målet. Start din sætning med ”Jeg føler..” eller ”Jeg har brug for..”

NB Test evt. din formulering af på en udenforstående – eller få vedkommende til at sige den til dig.  Mærk efter, hvordan du ville du opfatte det som modtager. Gentag processen, indtil du er i mål.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*