Blodtrykket stiger

Jeg er en mand på snart 74 år. Mit BMI er 22,9. Jeg spiller tennis på et rimelig godt niveau 2-5 timer om ugen og bevæger mig meget hver dag med et ugentligt gennemsnit på 4,8 km om dagen.

Vi spiser sundt med masser af grøntsager og efterhånden meget lidt rødt kød.

Jeg stoppede med at ryge for 6 år siden, og mit alkoholforbrug ligger mellem 14 og 21 genstande om ugen.

Jeg har lige været til stort lægetjek og alt var helt fint, MEN – mit blodtryk er lige pludseligt nu 145/6 over 85. Jeg har aldrig før haft et blodtryk højere end 130 over 80.

Har du/I et bud på det? Jeg følger med sikkerhed jeres anbefaling 🙂

Med venlig hilsen

Peter  

 


 

Først og fremmest vil jeg sige, at det er normalt, at blodtrykket stiger en smule med alderen.  

Blodtrykket er påvirkeligt af mange forskellige faktorer – fysiske såvel som mentale og emotionelle.  

Rent fysisk lyder det til, at du har godt styr på bevægelse og kost, hvilket er helt essentielt. Der er dog nogle fødevarer, som er særligt gode til blodtrykket, og som du med fordel kan tænke yderligere ind i kosten. Juice af bladselleri og rødbede er et af de mest effektive redskaber. Rucolasalat, olivenolie og hørfrø er på samme måde gode.  

Væskebalancen er også vigtig. Mon du drikker ca. 1 L væske pr 30 kg kropsvægt? Kaffe tæller ikke med i dette regnskab. Dit alkoholforbrug er til den høje side, da anbefalingerne for mænd er under 14 genstande om ugen. Det vil jeg råde dig til at følge.  

En god og nærende søvn spiller ligeledes en rolle for blodtrykket. Får du 7-8 timer hver nat – uden alt for mange afbrydelser? Ellers er dette et godt sted at starte.  

I disse coronatider er mange mennesker præget af mere mental og emotionel stress end tidligere. Hvis du kan krydse ja-feltet af til dette, kan det betyde noget for dit blodtryk. Hvis det er en faktor for dig, er meditation et godt valg.  

Mvh Maria Langbak

Naturlægen.com 

1 kommentar

  • Henning Rolapp siger:

    Først må man sige at blodtrykket ændrer sig meget hurtigt afhængig af hvad du gør, spiser og især drikker. En stor del af de mennesker der har et højt blodtryk de drikker for lidt. . Prøv og lave en test: Tag din puls og blodtryk, drik derefter en liter vand, vent 20 minuter og tag dit blodtryk igen. Du vil så opdage at dit blodtryk er faldet ganske væsentligt. Og måske blevet helt normalt. Man kan sige det på den måde, at en blodtryksmåling er måske den allerbedste måde at finde ud af om du er tørstig. Så det første du skal anskaffe dig er en blodtryksmåler og måske også med pulsur.
    Men herefter vil jeg tilføje til alle der er syge af “et eller andet”: Prøv at bade i HAVVAND. Det har en fantastisk virkning på alt hvad der er sygt. Mineraler fra havvandet siver ind gennem huden og ind i kroppen. F.eks. er magnesiumoptagelsen gennem huden flere gange mere effektiv end gennem fordøjelsen. Jeg kan sige det kort på denne måde, at hvis jeg fejlede et eller andet, så ville jeg se at hoppe i HAVVAND og se om det hjalp. Principielt skal man være i ikke alt for kort tid, samt at bade nogle gange. På mig selv virker det øjeblikkeligt.
    Et lille Tip: Om sommeren går det jo fint nok, men om vinteren er problemet. Det er jo vinterkoldt. Men det kan godt lade sig gøre. Anskaf en træningsdragt af tykt stof. Så får du ikke så meget kuldechok. Det er bare i og op, så træningsdragten gøres våd. Så kan man sidde et stykke tid og lade vandet fra den tykke træningsdragt får tid til at trænge ind i kroppen. Og prøv så at se om du ikke bliver rask eller noget der ligner.

    Jeg plejer at sige at vindsurfere er aldrig syge, de “bader” jo både sommer og vinter.

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *