Ny forskning fra Idræt og Ernæring på Københavns Universitet er mundet ud i konklusionen, at motion efter undervisningen er godt for hukommelsen. Børn bliver bedre til at huske det, de har lært, hvis de efter en læringssession bliver sendt afsted på en løbetur eller bliver sat i gang med at spille floorball.
– Fysisk aktivitet kan forbedre børnenes hukommelse, når man placerer aktiviteten lige efter en læringssituation. Den største effekt opnås, når det er lige efter undervisningen, og når træningen foregår ved høj intensitet, siger lektor Jesper Lundbye-Jensen, som er ansvarlig for det nye studie.
Andre studier viser, at fysisk aktivitet før undervisningen kan kvikke børnene op og gøre dem mere læringsparate. Placeres fysisk aktivitet derimod efter undervisningen, kan forskerne se en positiv effekt på etableringen af hukommelse, og dermed på hvor godt børnene husker den viden, de lige har tilegnet sig.
– Det ene er ikke mere rigtigt end det andet, men de her undersøgelser kan hjælpe os til at blive klogere på effekterne af fysisk aktivitet, mekanismerne og de forskellige muligheder, der ligger i planlægningen af bevægelsesaktiviteter for børn. Udover idrætstimerne og bevægelse tænkt ind i undervisningen, giver det altså også mening at placere fysisk aktivitet både før og efter de boglige timer, siger Jesper Lundbye-Jensen.
Det nye studie har undersøgt effekten af fysisk aktivitet efter en enkelt læringssession og er foretaget blandt 77 børn i tredje og fjerde klasse på Bellahøj Skole i København.
Børnene blev inddelt i tre grupper. En gruppe spillede floorball tre mod tre, en gruppe var på en løbetur og en kontrolgruppe holdt sig i ro. For alle tre grupper varede aktiviteten 20 minutter. Inden da havde alle børnene øvet sig i den samme færdighed, en computerbaseret præcisionsopgave, som de ikke havde prøvet før. Her skulle de øve sig i at følge figurer så præcist som muligt på en computerskærm ved at bruge musen.
En time efter læringssessionen, et døgn og en uge senere blev børnene testet igen for at se, om de kunne huske, hvordan de skulle gennemføre opgaven.
Mens de øvede sig i opgaven forbedrede børnene i de tre grupper sig lige meget. Men en uge senere præsterede de børn, der havde været aktive, gennemsnitligt 10 procent bedre i deres tests end de stillesiddende klassekammerater.
– Det er naturligvis læringssessionen og ikke den fysiske aktivitet, der er afgørende for om børnene lærer noget eller ej, men de ti procent, som vores undersøgelse viser, man kan opnå af forbedring igennem fysisk aktivitet, er da bestemt værd at få med. Det er krymmel på toppen, siger Jesper Lundbye-Jensen.
Både løb og floorball er som aktiviteter nemme at implementere på en skole, mener Jesper Lundbye-Jensen. Valget faldt på floorball til denne undersøgelse, fordi det er en aktivitet, der benyttes i skolen, man får pulsen op af at spille floorball og spillet er kendetegnet ved, at børn kan deltage på næsten lige fod.
Studiet viste, at intensiteten blev meget høj, når børnene spillede floorball med hinanden. Børnene styrede selv intensiteten.
En artikel om projektet er netop udgivet i det videnskabelige tidsskrift ”Frontiers in Human Neuroscience”.
Kilde: ku.dk