Børn med langvarige sundhedsproblemer

Af: Anette Straadt, sundhedsplejerske

Foto: Shutterstock

At have et barn med helbredsproblemer er en hård situation. Derfor er det vigtigt at gribe ud efter de muligheder, man selv har for at påvirke podernes sundhed og livskvalitet.

En god barndom forbinder vi med at være ubekymret, være sund og rask, udvikle sig løbende, blive stærkere, være glad og have en krop og et sind i balance.

Det ønsker vi alle for vores børn, og det burde også helt naturligt være sådan.

Desværre er mange børn ikke så heldige. 20% af alle børn mellem 4-18 år har f.eks. oplevet at være forstoppede. Der bliver solgt cirka 100.000 pakker afføringsmiddel til børn om året i Danmark. Også til børn under 4 år, hvilket tyder på, at det ikke blot er forbigående forstoppelse, men ofte længerevarende. Blandt de familier, der kontakter mig for rådgivning, er der ofte familier med børn, som har fået afføringsmiddel i både måneds- og årevis.

En del børn bøvler med overvægt. Det kan være svært at bryde, da det har sammenhæng med så mange faktorer deriblandt selvfølgelig kost, bevægelse og også tarmbakterierne, sammen med overskud i familien, vaner, selvværd med mere.

Cirka 15% af alle børn har været i behandling for en psykisk sygdom som ADHD, angst eller depression, inden de fylder 18 år. I alt er mentale problemer den største sygdomsproblematik blandt børn og unge mellem 1 og 24 år.

Hvad kan vi hver især gøre for at give vores børn de bedste muligheder for at holde sig sunde og raske og for at forebygge langvarige sundhedsproblemer?

Hvad kan vi gøre, hvis vi oplever langvarige sundhedsproblemer hos vores børn?

Søg hjælp og støtte

Hvis du er i tvivl om noget i forhold til dit barns sundhed, skal du selvfølgelig søge læge. Mange ønsker samtidig at støtte barnets sundhed indefra.

En del af de familier, som jeg er i kontakt med, har prøvet forskellige tiltag for at komme problemerne til livs. De har måske prøvet at være til en kropsbehandler som zoneterapeut, kraniosakralterapeut eller osteopat. Andre har prøvet en periode med tilskud af fiskeolie. Nogle har prøvet et tilskud af probiotika/mælkesyrebakterier. Men for en del familier har det ikke ført til forbedringer.

Det betyder ikke, at disse tiltag ikke virker, eller at vi ikke kan gøre noget ved problemerne. Det betyder, at det ofte er nødvendigt at gøre flere ting på samme tid og muligvis flere ting, end der er prøvet indtil nu.

I artiklen her ser vi på, hvad du kan gøre, hvis du oplever langvarige problemer/udfordringer med dit barns sundhed og trivsel.

En sund livsstil

Kroppens og hjernens sundhed er meget komplekse og består af mange faktorer. Derfor kan vi ikke med et enkelt tilskud eller et enkelt fokus holde vores børns sunde og raske. Vi er nødt til at medtænke helheden og gøre flere ting samtidig.

En sund krop og hjerne har blandt andet brug for sund og nærende kost eventuelt suppleret med gode tilskud, tilstrækkeligt med god søvn, mørke om natten, naturligt lys om dagen, natur, bevægelse, glæde, sunde bakterier og kærlighed.

Der skal være fravær af stress, forstyrrende kemiske stoffer i mad og omgivelser og mad der ikke tåles.

Almindelig dansk livsstil ser ofte lidt anderledes ud end det beskrevne her. Maden, vi køber, er ofte mere eller mindre raffineret og giver ikke barnet tilstrækkeligt med vitaminer, mineraler, sunde fedtstoffer og fibre. Børn fra skolealderen og op sover ofte ikke nok og ikke i komplet mørke. De kommer heller ikke altid udendørs i dagtimerne og er ikke i berøring med naturen.

De færreste børnn får tilstrækkeligt med sunde bakterier fra mad og natur. Mange børn har i løbet af deres liv fået medicin eller andet, der forstyrrer de vigtige indre bakterier f.eks. mad med konserveringsmidler, sødestoffer og emulgatorer. Nogle børn spiser mad, de ikke tåler særlig godt – og dermed bliver fordøjelsen, immunforsvaret og eventuelt også hjernen forstyrret. Mangel på omega-3 fedtsyrerne DHA og EPA, som findes i fisk og skaldyr, og ubalance i tarmbakterierne har i mange studier vist sig at kunne påvirke hjerne og adfærd. For få fibre og ubalance i tarmbakterierne kan bidrage til forstoppelse. Ubalance i tarmens mikroorganismer hænger også sammen med vægtøgning og sultfølelse.

Støt hverdagssundheden

Så hvad kan vi gøre for at fremme sundheden og forebygge langvarige sundhedsproblemer hos vores børn?

Hverdagssundheden er nøglen til sundhedsfremme. De ting, vi gør hver dag – eller næsten hver dag, gør en forskel. Derfor skal vi finde måder at leve sundt på, som vi kan få til at fungere i dagligdagen.

Hvis du kan mærke, at I vil have godt af at ændre flere ting, så start gerne med en ting ad gangen og byg så ovenpå, efterhånden som I kommer i gang og får implementeret de nye vaner.

Hav fokus på at tanke dit barns krop og hjerne op med de ting, der er brug for: Vitaminer, mineraler, sunde fedtsyrer, fibre, proteiner og sunde bakterier til tarmen.

Undgå mad med konserveringsmidler, sødestoffer som aspartam og acesulfam, smagsforstærkere, tilsat sukker, farvestoffer og emulgatorer. Sidstnævnte findes f.eks. i de fleste mayonnaiser, skinkesalat og lign. De er alle sammen med til at forstyrre tarmens bakterier.

Hav fokus på grøntsager, frugter, nødder, kerner, fuldkorn, koldpressede olier, bønner, linser, evt lidt kød.

Sørg for at hjælpe dit barns krop med at holde et stabilt blodsukker ved at sammensætte alle måltider, så de indeholder grove kulhydrater, protein og sunde fedtsyrer.

Næringsstoffer i praksis

I praksis kunne det være at lave havregrød til morgenmad kogt på mandeldrik med masser af lækker drys oven på af frisk frugt, hakkede nødder, lidt rosiner, kakaonips. Der kan røres kokosolie og/eller et æg ud i grøden, hvis dit barn har brug for ekstra næring og mæthed. Du kan også drysse lidt tørret grønkålspulver på. Du kan købe det i helsekosten eller selv lave det i en dehydrator.

En anden mulighed er at lave en sund smoothie med frossen broccoli, banan, bær og mandeldrik og evt et par dråber Stevia. Drys lidt hakkede nødder og kokosmel på og spis med en ske.

Undgå raffinerede snacks i madpakken. Spis rugbrød eller hjemmebagt fuldkornsbrød med økologisk pålæg, så I undgår konserveringsmidler, der belaster tarmens bakterier. Sunde snacks kan være nødder, vindruer, hjemmelavet müslibar. Husk lidt gnavegrønt.

Eftermiddagsmaden er ofte et godt sted at skrue op for sundheden. Undgå boller, knækbrød, kage o. lign. Spis i stedet grøntsagsstænger eventuelt med en hjemmelavet dip, udskåret frugt, et stykke ristet rugbrød med peanutbutter eller mandelsmør og rosiner på.

Aftensmaden skal indeholde masser af grøntsager. Det kan være gemt i kødsovsen, lasagnen, suppen osv. Det kan også være en lækker salat med frugt og dressing. Og selvfølgelig som gnavegrønt. Hvis du har brug for inspiration til at få flere grøntsager i familiens mad, så kan du købe opskriftsbogen ”Giv dit barn en grøn gave for livet” på saxo.com

Lad dit barn drikke vand og evt te til hverdag. Juice, saft og sodavand er ret voldsomme belastninger for blodsukkeret og insulinproduktionen i kroppen. Det skal derfor kun bruges til særlige lejligheder. Så bliver der også sat mere pris på det.

Ofte behov for tilskud

Mange børn vil med fordel kunne få en god kvalitets multivitamin som supplement. Sammen med en god kvalitets fiske-/algeolie og et tilskud af probiotika – også kaldet mælkesyrebakterier. Krop og hjerne fungerer simpelthen bedst, når de er tanket op med vitaminer, mineraler, sunde fedtstyrer og gode bakterier til tarmen.

Tarm og hjerne har en bredsporet motorvej imellem sig, og studier har vist, at tarmens bakterier har stor indflydelse på humør, adfærd med mere. Bl.a. derfor er det så vigtigt med grøntsagerne og de sunde bakterier. Ubalance i tarmens bakterier har også betydning ved forstoppelse. Vælg her gerne en probiotika særligt designet til forstoppelse.

De vigtige fedtstyrer DHA og EPA fra fiske-/algeolie er ultra vigtige for hjernen og nervesystemet både som byggesten og som signalstoffer. De færreste børn får tilstrækkeligt med fede fisk til at være dækket ind via kosten. Det er også svært at spise fede fisk uden samtidig at risikere tungmetaller fra fritfangede fisk eller at få opdrættede fisk, som kan være miljøbelastende. Derfor kan et tilskud af en god kvalitets fiskeolie være et klogt valg for mange.

Hos nogle børn med langvarige problemer er der fødevarer, som barnet ikke tåler særlig godt. Det er sjældent en klassisk allergi, der kan måles hos lægen med priktest eller IgE-blodprøver. Det er ofte en anden form for reaktion i kroppen f.eks. på grund af en utæt tarmslimhinde. Der kan være behov for at lave en udelukkelsesdiæt i en periode for at hjælpe barnet. Jeg vil anbefale at få professionel hjælp til dette for også at sikre, at barnet er dækket ind med tilstrækkelige næringsstoffer. Du kan f.eks. kontakte en uddannet Børnesundhedsvejleder. Se på www.børnesundhedsvejleder.dk

Krop og psyke

Flere langvarige sundhedsproblemer kan også hænge sammen med skævheder og stramninger i barnets krop. Det kan medføre, at fordøjelsen ikke kan arbejde, som den skal. En behandling hos en kropsterapeut som osteopat, kraniosakral terapeut eller zoneterapeut kan derfor være en god ide.

Kontakt med naturen har i studier vist stor positiv effekt på sundheden. Det giver både aktiv og styrkende bevægelse, vigtigt dagslys til hjernen samt sunde bakterier til fordøjelsen – og dermed til hele kroppen og hjernen. Sørg for, at dit barn kommer ud hver dag. Gå en tur sammen, spark til bladene i skoven og på stierne, kravl i træerne, mærk på stammerne og saml lidt sten med hjem.

Lettere psykiske udfordringer kan hos nogle afhjælpes med støtte fra homøopatiske og lignende produkter som Bachs Blomsteremedier. Find gerne en Bach terapeut, som kan blande en behandlingsflaske til dit barn. Få eventuelt også hjælp af metakognitiv terapi, hvis dit barn er 10 år gammel eller ældre.

Også forstoppelse kan få hjælp fra homøopatien. F.eks. Cichorium comp. der støtter fordøjelsen og har vist god effekt hos børn med forstoppelse.

Nøglen til at komme de langvarige problemer til livs er ikke at gøre en enkelt af disse ting i artiklen her. Det er at gøre det hele på én gang. Det kan virke uoverskueligt, men husk at glæden ved at hjælpe sit barn, når I først begynder at se resultaterne, er helt fantastisk.

I behøver ikke stå med det alene. Få gerne hjælp og støtte til at lave en plan, som I kan overskue. Det handler om at komme i gang og så bygge oven på hen ad vejen. Mange små skridt, som får jer i mål.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*