Børn: Styr på immunforsvaret – styr på foråret!

Af: Malene Tonnung

Foto: Scanpix/Iris

Når vi går fra mørket til lyset, har mange af os fokus på, at nu bliver alt bedre! Men vi glemmer lidt, at det er lige nu, at vi kan være allermest modtagelige overfor infektioner. Ikke mindst børnene, hvis immunforsvaret halter lidt.

Når mørket sænker sig i efteråret, er vi ofte meget opmærksomme på, at vi nu går en årstid i møde, som er hård for kroppen og humøret, og derfor indebærer risici for at løbe ind i infektioner. Når foråret kommer, sænker vi til gengæld paraderne.

Men det er faktisk en årstid, hvor mange er medtaget efter vinteren – og hvor det kan betale sig at investere lidt ekstra i at holde infektionerne fra døren. Ikke mindst hos børnene, der ofte kommer i de miljøer, hvor infektioner spreder sig hurtigst. Samtidig kan knas med immunforsvaret og tarmproblemer gøre børn både urolige, nervøse og bange.

Derfor får du en lille guide til børneoptimering her:

1. Styr på vitaminoptag

Efter en vinter indeholder vores fødevarer ofte langt færre vitaminer. Hvis de ikke har ligget på lager, kommer de måske langvejs fra, og begge dele har højst sandsynligt kostet på indholdskontoen. Vi mangler simpelthen det friske grønne i kosten!

Derfor kan det betale sig at supplere med en god børnevitamin-mineralpille – men også se på, hvordan fordøjelsessystemet i det hele taget fungerer. For det er her, at vitaminerne skal forbehandles og optages – og det kræver faktisk en god fordøjelse.

Et valletilskud er en af måderne, man kan hjælpe fordøjelsen, og med en saft som Valleforce Berry er det oven i købet gjort muligt at få valle indenbords hos de yngste. Den smager sødt og syrligt af bær, der maskerer den knapt så eftertragtede vallesmag. Et par glas om dagen kan gøre en god forskel.

Valle indeholder mad til de gode tarmbakterier, og samtidig viser forskning, at det medvirker til et stabilt blodsukker (og dermed humør).

2. Ryd op i tarmene – også hos de alleryngste

Når vi nu ved, at 70 pct. af vores immunforsvars celler befinder sig i tarmene, så er det en rigtig god idé også at tænke en sund tarmflora ind i forebyggelsen af infektioner og sygdomme.

Både kejsersnit og antibiotika-kure kan stå i vejen for en god tarmflora hos børn. Når børn ikke fødes vaginalt, får de simpelthen ikke den samme bakterieflora med fra moderen, hvilket kan præge deres tarme, fordøjelse og immunforsvar fra starten af.

Derfor er tilskud med mælkesyrebakterier næsten et must for børn født ved kejsersnit, eller børn, der døjer med fordøjelsen eller gentagne infektioner (og især efter antibiotika-kure).

LactiPlus-serien er lige blevet udvidet herhjemme med Baby-dråber til børn mellem 0 og 6 måneder. De indeholder 2 milliarder bakterier fra fem forskellige stammer på dosis – udviklet til babyers behov for sunde mælkesyrebakterier.

Forskningen i probiotika har vist, at børn, der får disse mælkesyrebakterier, har tre gange mindre risiko for at få luftvejsinfektioner, mens risikoen for diarré nedsættes med hele 76 pct.

3. Meget snot og belastet immunforsvar?

Nogle børn render ind i den ene infektion efter den anden, hvilket både tærer på forældrene og barnet. Både fysisk og psykisk kan gentagne sygdomsperioder mærkes.

Her kan det være et forsøg værd at balancere immunforsvaret med ekstrakt fra echinacea – også kaldet rød solhat.

I en undersøgelse, hvor 200 børn i alderen 4-12 år fik en forebyggende behandling med enten Echinacea Junior-tabletter eller C-vitamin, viste rød solhat-tabletterne at kunne gøre en markant forskel.

Børnene fik enten tre Echinacea Junior-tabletter dagligt eller tre tabletter med 50 mg C-vitamin.

Flertallet af Echinacea-gruppen slap for luftvejssygdomme og havde næsten en tredjedel (32,5 pct.) færre forkølelser eller influenzaer.

Echinacea Junior-tabletterne indeholder hver, hvad der svarer til 17 dråber af Echinacea-ekstraktet Echinaforce, som mange voksne benytter til at styrke immunforsvaret.

4. Husk at nyde foråret!

Mens lyset indfinder sig, skal fokus selvfølgelig ikke kun ligge på at forhindre infektioner – og foråret kan sagtens nydes med et par forholdsregler.

Husk at det hurtigt bliver køligt at opholde sig udendørs, så tag en jakke med. Lys og frisk luft samt motion er sundt i alle aldre og styrker immunforsvaret.

Det styrker også vores søvn, som er et vigtigt parameter i forhold til at holde kroppen sund og rask.

Og husk så at gnaske og nyde alle de sunde nye grøntsager, der snart spirer frem, så immunforsvaret får sig et godt grundlag.

 

Kilder: Hojsak et al., 2009, Hojsak et al., 2010, Echinacea for the prevention of respiratory tract infections i children 4 – 12 years, Ogal M, Klein P, Schoop R.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*