Bone broth – flydende og helende næring

Af: Malene Tonnung

Foto: Thomas Hergaard fra bogen 'Functional Food: Bone Broth'

Tidligere var det helt normalt at servere suppe for de syge og medtagede. I de senere år kender de fleste danskere dog suppe og boullion som let aftensmad eller lækker forret. Men der er faktisk mange gode grunde til at tænke suppe og madretter lavet på bone broth ind i sin hverdagskost.

Den plantebaserede og i perioder rå mad har længe huseret i spalterne, når vi har snakket om sund og næringsrig mad. Og der er ingen tvivl om, at grøntsager især hører til i en varieret og alsidig kost, der holder os sunde og stærke. Men det behøver ikke være udelukkende grøntsager eller i for og for sig rå planter. Faktisk tyder forskning på, at der både bør være tilberedt mad i vores daglige diæt – og at rå mad i nogle tilfælde ligefrem kan koste lidt på sundhedsfronten.

En af årsagerne til, at vi bør variere ikke kun fødevarerne, men også måden vi tilbereder dem på, er, at vores fordøjelse får hjælp til at pakke nogle af de sunde næringsstoffer ud, når vi iblødsætter, koger eller på anden måde tilbereder fødevarer. Det er måske også en af af årsagerne til, at vi historisk set har brugt simreretter og supper som god sygemad. Når kroppen er medtaget, skal den selvfølgelig ikke bruge alt for mange ekstra kræfter på fordøjelsen, selvom den har godt af næringsstofferne.

Det populære kollagen i bone broth

En af grundene til at især bone broth – en kraftig suppe/boullion – har fået en renæssance, er ingrediensen kollagen. Det er ikke en ingrediens, vi finder i alt for mange fødevarer, men til gengæld en ingrediens, der nok kan tage en del af æren for, at den kraftige suppe har så varierende positive effekter for vores helbred og velvære.

Der er ikke lavet meget forskning i bone broth, men der er faktisk lavet studier på f.eks. kyllingesuppe og kyllingeessens ifølge bogen ‘Functional Food: Bone Broth’, som kok og kogebogsforfatter Sandra Pugliese , læge Anna Iben Hollensberg og cand.scient. i klinisk ernæring Charlotte Gylling Mortensen står bag.

Og der er faktisk en del sundhedsmæssige forhold, som disse studier har vist, at suppe kunne have en effekt på – bedring af ledsymptomer, bedring af astma samt forkølelse og influenza og bedre knogleheling efter knoglebrud.

Overordnet viser studierne, at kyllingeessens kan have helbredseffekter på immunforsvaret, hjerte og nyrer. En oversigtsartikel, der opsummerer resultater af kyllingeessens-studier, konkluderer, at et dagligt indtag over typisk en-tre uger bl.a. har vist, at kyllingeessens kan styrke immunforsvaret, dæmpe negative effekter af stress som udmattethed, øge mødres mælkeproduktion, dæmpe ængstelse, sænke blodtryk og forbedre indlæring og hukommelse.

Er rå mad ligeså godt som sit ry?

Et andet nyt studie bringer med omvendt fortegn fokus på en overraskende effekt af rå mad versus tilberedt mad, hvilket bl.a. bliver behandlet i artiklen ‘What is the impact of cooked vs. raw food on the gut?’ fra medicalnewstoday.com.

Forskere fra Harvard og University of California har nemlig opdaget, at en diæt udelukkende bestående af rå grøntsager nedbringer antallet af tarmbakterier – og normalt er en rig og godt blandet tarmflora at foretrække ud fra et helbredsmæssigt synspunkt. Helt præcist hvorfor, er forskerne ikke kommet nærmere endnu, men en teori går på, at planternes naturlige forsvarsstoffer måske kan være hård kost for nogle typer tarmbakterier.

Under alle omstændigheder understreger denne forskning endnu en gang, at variation er måske den vigtigste ingrediens i en sund kost.

Bone broth for gode nerver

Et andet større studie, som omtales i bogen, omhandler 102 personer, der scorede højt på arbejdsstress. I studiet viste kyllingeessens sig at forbedre kortidshukommelse og depressive symptomer signifikant hos den gruppe, som fik kyllingeessens i to uger, sammenlignet med gruppen, som fik placebo.

Et lidt mindre studie fra 2015 viste på samme måde forbedringer i humør efter 10 dages indtag af kyllingeessens.

I vestlige studier har man primært fokuseret på effekter på det fysiske helbred, mens de mere psykiske studier ofte laves i Østen. Især indenfor kinesisk medicin er de mentale effekter af bone broth velkendt.

Men uanset om det er den ene eller anden del af dig, der halter, kan en god nærende suppe lande på et tiltrængt sted. I bogen får du både flere opskrifter på en god basis af bone broth, men også mange vidt forskellige måder at bruge din broth på. Vi har fået lov at bringe et par rygende lækre smagsprøver her.

 


6 hurtige grunde til at spise bone broth!

1. Det nærer dine knogler og led, din hud, dine blodkar og din tarm – da det indeholder kollagen.

2. Det er spækket med andre letoptagelige næringsstoffer, som glutamin, mineraler, elektrolytter og hyaluronsyre.

3. Det er nemt at lave, økonomisk og bæredygtigt. Du udnytter dele af dyret, der sjældent bruges i andre fødevarer, og du kan nedsætte madspild ved at bruge grøntsagsrester m.m.

4. Det er slowfood, der får dig ned i tempo.

5. Det får alting til at smage bedre!

6. Det er mad helt uden tilsætningsstoffer.

Opskrifter

Den nemme bone broth af høne/kylling

Mangosmoothie med passionsfrugt

Aspargessuppe med spinat

Persillerodssuppe med roquefort

Risotto med rødbede og gedeost

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*