Nyheder

Børn vil have magiske grøntsager

27. juni 2022

Mange forældre døjer med at få børnene til at spise grøntsager. Nu har amerikanske forskere fundet en metode, der kan få gulerødderne og spinaten til at glide ned.

Det kan lyde som en vittighed, men den er god nok: Røntgensyns-gulerødder er et større hit blandt børn end de almindelige, orange stave. Supermandsspinat er også mere eftertragtet end de almindelige, grønne blade.

Navnet påvirker vores opfattelse af produktet

Adfærdsforskere har tidligere fundet ud af, at voksne mennesker opfatter det samme produkt forskelligt, hvis det får forskellige navne. “Skiveskåret brød” sælger ikke så godt som “rustikt bondebrød i skiver”, og hvis restauranten kalder kyllingen for “mør, ovnstegt kylling” vil den også få en bedre bedømmelse, end hvis navnet på menukortet blot er “stegt kylling”. Vi mennesker vil bedrages.

Børn spiser grøntsager med supernavne

De senere år har forskere fra Cornell-universitetet i staten New York forsket i børns reaktioner på madvarernes navne. Det var mest nærliggende at kaste sig over grøntsagerne, fordi det som oftest er den fødevaregruppe, det er sværest at prakke børnene på.

I det første forsøg tog man helt almindelige gulerødder og omdøbte dem til “X-Ray Vision Carrots” (røntgensyns-gulerødder). 147 skolebørn i alderen otte til elleve fra fem skoler, der var meget forskellige såvel socioøkonomisk som etnisk, blev præsenteret for gulerødderne i skolekantinernes sortiment. Det øvrige udvalg i kantinerne var det samme, men tre dage i træk blev der suppleret med gulerødderne. Den første dag og sidste dag hed de blot gulerødder, mens de den midterste dag enten fik science-fiction-navnet eller blot “dagens grøntsag”.

Salget af grøntsager steg med 99 pct

Mængden af gulerødder, der kom på serveringsbakkerne var ikke påvirket af navneskiftet. Men mængden af gulerødder, der blev spist, var målbart højere, når navngivningen var lidt kreativ. Det var 66 pct. af gulerødderne, der skulle give røntgensyn, som blev spist. Men det var kun omkring 35 pct. af de “almindelige” gulerødder, der blev spist.

I det andet forsøg, der løb over to måneder, deltog to forstadsskoler i New York. Der gik omkring 800 elever på begge skoler. Den første måned solgte man både broccoli, grønne bønner og gulerødder på begge skoler. Grøntsagerne blev solgt som almindelige grøntsager. Den anden måned gav man grøntsagerne sjove navne på den ene af de to skoler. Her kom broccolien til at hedde “Power Punch Broccoli” eller “Tiny Tasty Treetops”, gulerødderne solgte sig selv på det lovede røntgensyn og de grønne bønner blev til “Silly Dilly Green Beans”.

Resultatet af forsøget var opsigtsvækkende. På den skole, hvor grøntsagerne stadig blot hed broccoli, gulerødder og grønne bønner, faldt salget med 16 pct. i den anden forsøgsmåned. På den skole, hvor grøntsagerne fik de nye navne, steg salget med 99 pct.

Måske kan du ikke narre børnene hjemme ved middagsbordet, men der skal nok være nogle garnerier, der med fordel kan lade sig inspirere til nye marketingsstrategier.

Læs mere og se videoklip om forsøget på nedenstående link.

Kilder: Cornell University

Forrige artikelSpinathummus

Næste artikelTænderne sladrer