### BLOG ###>Kostens indflydelse

Byg en hjerne

7. april 2014

Har du bygget dit barns hjerne godt op i dag? Det er muligvis et lidt kryptisk spørgsmål. Men rent faktisk er det nu alligevel et ret relevant spørgsmål. Vores børn vokser jo hver eneste dag. Deres krop er så magisk indrettet, at den sørger for at cellerne deler sig, og der bliver flere og flere. Både muskelceller, knogleceller, organceller og også hjerneceller.

Men selvom rigtig mange processer i kroppen sker, uden at vi tænker over det. Så er det en god idé at minde os selv om, at de stoffer, som cellerne skal dannes af, altså ikke kommer ud af den blå luft! De skal puttes ind i kroppen. Og det vil jo sige, at dem skal vi spise os til.

Hvis du skal bygge en tilbygning til dit hus, så gætter jeg på, at du er omhyggelig med, hvilke mursten du vil bruge. Det skal være en ordentlig kvalitet, så det kan holde. Og de skal se pæne ud.

Læs også: Tilskud fra vugge til voksen

Men har du ligeså meget styr på, hvad dit barns krop skal bygges af? Byggestenene i dit barns krop hedder ikke mursten. Men de hedder kulhydrater, proteiner og fedtstoffer. Og når det drejer sig om hjernen, så er fedtstofferne virkelig vigtige. Faktisk er 60 pct. af hjernen lavet af fedt.

Derfor skal der fisk på tallerkenen!

Det er altså ikke lige meget hvilken type fedt, du fylder på .

Det vigtigste fedt i dit barns hjerne er den type, der hedder DHA. Det er en omega 3 fedtsyre, som kun findes i fisk, skaldyr og alger.

Så der skal spises fisk på jævnlig basis! (det vil sige mindst 2 gange om ugen til et hovedmåltid). Men husk at holde jer fra de store rovfisk – da de indeholder mange tungmetaller. Og husk også at de magre fisk ikke indeholder ret meget DHA. Og nogle opdrættede fisk som pangasius indeholder næsten intet omega 3 og kan knap nok kaldes en fisk.

Læs også: Fisken sætter sig på hjernen

En anden mulighed er at spise en god fiskeolie. Faktisk er det meget veldokumenteret at minimum 250 mg. DHA hver dag booster udviklingen af hjerne og nervesystem hos både fostre og børn.

Køb en god kvalitet, så I undgår tungmetaller, får nok af DHA (og EPA, som også er vigtig) og også undgår, at den er harsk.

Masser af fedt og koldpresset

Også andre sunde fedtstoffer er vigtige for dit barns krop. Fedtstoffer fra nødder, frø og kerner – evt. i form af koldpressede olier, er også med til at få alle cellerne til at fungere optimalt. Husk altid, at olier skal være koldpressede! Ellers er de gode egenskaber ødelagt i den proces, olien har gennemgået for at blive trukket ud. Der bliver nemlig både brugt varme og kemikalier for at udnytte mest muligt af olien. Men det går altså i stor grad ud over kvaliteten.

Smør indeholder også nogle sunde fedtsyrer. Især, hvis den kommer fra køer, som har gået ude på græs og har spist forskellige sunde urter – typisk økologiske køer.

Sjovt nok, så gælder det også for køer, at den mad de spiser, har betydning for, hvilke celler de danner.

Læs også: Spis og træn hjernen skarp

Så hvis du vil bygge en sund og velfungerende hjerne i dit barn, så er det væk med fedt-forskrækkelsen. Og ind med kvalitets-fedt.

God fornøjelse.

 

Forrige artikelGode råd fra Emma Gad, som godt gider

Næste artikelKunsten at lytte – til dig selv