Sind

Lær at prioritere – og få tid til det sjove

8. juli 2013

Dit hoved summer, klokken er rendt fra dig – igen – og nu står du med den alt for kendte følelse af altid at være bagefter, og at dit liv er en lang To Do-liste. Tiden er nu inde til at lære at prioritere – alle og alt siger, at det er nødvendigt – men HVORDAN?

Hvis du er en af disse ambitiøse, moderne mennesker – som rigtig mange af os er – der gerne vil kunne jonglere med både fuldtidsarbejde, familie, indholdsrig fritid, aktiv vennekreds, tid til at lave varieret, sund kost og motionere jævnligt osv., vil du uvægerligt ramme ’muren’ ind i mellem. Der er er ifølge den sædvanlige romerske tidsregning ikke mere end 24 timer i døgnet. Ærgerligt, hva’?!

Problemet er imidlertid, at hvis du giver køb på dine ambitioner – og dermed dine drømme – går der for meget ’leverpostej med ristede løg’ i den. Udfordringen i at prioritere består i at vælge rigtigt – og det er langt sværere, end vi tror. En typisk fejl er, at vi kaster os over det, der ligger lige for – f.eks. opvask, rengøring, mails – i stedet for at undersøge nærmere, hvad der er virkelig afgørende for, at vi føler, at livet er godt, og at vi opnår resultater, som kan mærkes helt ind i mellemgulvet og kalder stoltheden og glæden frem.

 

Prioriter det vigtigste

Hvis du vil mestre prioriteringskunsten, kræver det lidt øvelse, hvor du bliver bevidst om, hvad du skal gøre hvornår, i hvilken rækkefølge og i hvilket omfang. Eksempelvis kan det give større tilfredshed bare at få begyndt på din uopfordrede ansøgning til den virksomhed, du længe har drømt om at arbejde for, FØR du giver dig til at slå græsset eller rydde op i børnenes legetøj. Ligesom det giver god mening at købe ind, FØR du tager i fitness-centret – så du undgår myldretiden i supermarkedet og måske kan ’stjæle lidt tid tilbage’ til en pause med en lækker smoothie eller en kop ’rigtig’ kaffe.

Det handler ikke nødvendigvis om pligter versus fornøjelser, men om at nå dine mål med mindst mulig, unødig brug af ’kontraenergi’. Med kontraenergi mener jeg den der følelse af, at du er i gang med noget, selv om din indre stemme fortæller dig, at det egentlig er vigtigere at gøre noget andet. Du bliver trist og mister energien, fordi dine ’indre’ værdier og målsætninger ikke stemmer overens med din faktiske prioritering. Din utilfredshed er den advarselslampe, som fortæller dig, at dine ’dårlige vaner’ – eller blot ubevidste rutiner – reelt forhindrer dig i at nå de mål, der virkelig tæller.

 

Stephen Covey – sorteringens mester

Der findes mange teorier og metoder til prioritering – en af de enkleste og mest overskuelige, jeg kender, er Stephen Coveys, sådan som han beskriver den i sin populære bog “7 gode vaner”, herunder vanen “Gør det første først”. Bogen henter mange eksempler fra arbejdslivet, men kan i lige så høj grad anvendes til det, Covey kalder ”personligt lederskab”. Han benytter nedenstående opsætning for prioritering af opgaver, som med stor fordel kan ses i sammenhæng med de andre 6 gode vaner, men fungerer fint som selvstændig indgang til prioriteringens udfordringer – se boksen.

 

Skrmbillede_2013-06-09_kl._22.20.14

 

Haster og vigtigt

Modellen viser overordnet, i hvilken rækkefølge tingene skal håndteres, fra 1 til 4. I første kvadrant ligger alt det, der både haster og er vigtigt – det er de ting, der skal klares “nu”– typisk akutte, afgørende situationer. Anden kvadrant er vigtige anliggender, som til gengæld ikke haster, f.eks. sager, som ligger dig på sinde og er afgørende for balancen og glæden i dit liv. Tredje kvadrant er de opgaver, der typisk haster, men egentlig ikke er vigtige, herunder udefrakommende ’fyldopgaver’, som andre måske synes er vigtige, men som du reelt ikke bør prioritere særligt højt. Fjerde kvadrant består af de områder, som du uden de store problemer kan lægge ind, når det passer.

 

Hold fast i tøjlerne

Problemet med at lære at prioritere består i, at vi netop ofte bytter rundt på rækkefølgen af disse fire felter pga. vane (tryghed eller dovenskab), pres udefra (behagesyge) eller angst (for udfaldet af de vigtige opgaver). Vi tager f.eks. vasketøjet (tredje kvadrant) i stedet for at ringe til elskede Moster Ida, der ligger på hospitalet på anden uge (anden kvadrant). Hvad giver mest mening på sigt? Stil dig altid dette spørgsmål!

Derfor kræver det disciplin at fastholde den rette prioritering. Første skridt er at kategorisere dine daglige opgaver. Et forslag vil være at forberede din dag, sådan som du forudser den. Hvis der dukker noget uventet op, skal du – hurtigt – afgøre, om det er akut eller ej. Hvis ikke, må det vente og indgå i næste planlægningsrunde.

Hvis det virker svært at komme i gang, kan du prøve at lægge planen ’retrospektivt’, dvs. sætte dig om aftenen og fordele de opgaver, du har lavet i løbet af dagen, på de fire kvadranter – sådan som de skulle have været. Husk også at medtage de opgaver, du gerne ville have lavet, men ikke nåede. Så vil du helt sikkert opdage, hvor dine ’faldgruber’ er – og lære af det. Husk hele tiden, at målet er at blive mere tilfreds med tilværelsen og få tid til og især fokus på ’det sjove’, som måske i virkeligheden hører til dine topprioriteter – børn, venner, det gode stykke musik, som giver energi til at klare mere…

God sorteringslyst!

Forrige artikelKolesterol – din hemmelige ven

Næste artikelPastamuslinger med rosenkål og sojaristede kerner