Sind

Smertekontrol: Kan du reducere dit medicinforbrug?

27. juni 2022

Af forskellige årsager lever mange af os med tilbagevendende smerter. Det kan være svært i længden at håndtere, enten fordi vi ikke ønsker at tage mere medicin end absolut nødvendigt, eller fordi medicinen kun tager de fysiske smerter, ikke bekymringerne omkring dem.

I sundhedsvæsenet bliver det stadig mere udbredt at benytte forskellige mentale træningsprogrammer og behandlingsformer som f.eks. meditation/mindfulness og hypnose til at håndtere smerter. Det kan både være mod de akutte smerter ved tandlægebesøg eller fødsel, eller mod de tilbagevendende smerter, ofte i bevægeapparatet, led, sener og muskler, da oplevelsen af disse ofte forværres ved mental overbelastning.

Nedenfor kan du få en lille smagsprøve på, hvordan du kan arbejde med dine smerter, dit ubehag eller dine bekymringer ved hjælp af selvhypnose. Værktøjet er ganske enkelt og kræver kun, at du bruger det. Det kræver jævnlig ’påfyldning’ – akkurat som den medicin, du måtte tage.

Kan mental træning erstatte medicin?

Hvis du er i et medicineringsprogram, skal du naturligvis følge dette, og ændringer foretages efter aftale med lægen. Hvis du ’selvmedicinerer’ med håndkøbsmedicin eller efter behov, kan du gå direkte over til at bruge mental træning som første mulighed. Så kan medicinen være din backup. Husk dog, at hvis du har tilbagevendende smerter, er det altid nødvendigt at rådføre dig med en læge, da smerter kan være diffuse og kan have årsager, som bør vurderes af en læge.

Støtte til hjernen

Mental træning med fokus på at skabe ro og balance i dit sind er altid en fordel – uanset om du tager medicin eller er i anden form for behandling. Det gælder naturligvis også, hvis du har tendens til stress eller depression, og dine symptomer måske stammer derfra.

Den mentale træning arbejder med din opfattelse af dit ubehag, og giver din hjerne et kærligt ’støttebind’ eller et ’vitaminbad’, som gør det lettere at overskue din situation i øvrigt. Det er ikke en kur mod fysisk sygdom, men en metode til at skabe overskud til at håndtere, hvad end dine smerter eller dit ubehag er udtryk for.

SELVHYPNOSE/MENTAL TRÆNING I FORBINDELSE MED UBEHAG OG SMERTER

– Forberedelse (første gang eller en gang i mellem)

Før du benytter øvelsen, skal du finde dit fokus og knytte nogle brugbare forestillinger til det.

Hvilket område sidder smerten/ubehaget i? Forestil dig, hvordan der er inde i området. Hvordan ser det ud? Hvordan mærkes vævet? Hvordan tænker du, at det er opbygget?

Stikord: Brændende eller stift og koldt? Tilhørende farve til vævet? Føles vævet tungt? Er vævet tæt? Sammenfiltret? Strittende? Flosset? Osv.

Når du har et ’billede’ af, hvordan du fornemmer, at der er inde i ’smerteområdet’, forestil dig da, hvad der ville gøre godt for området.

Stikord: Varme (afslappende)? Kulde (dulmende)? Olie eller creme (udglattende, smidiggørende, udfiltrende eller beroligende)? Luft (udrensende, gør vævet lettere og er måske også udfiltrende)? Overvej også ’kurens’ farve, eller om der kan være knyttet en dejlig duft til.


– Øvelsen

1. Erindr de tanker, du har gjort omkring kuren til ubehaget/smerten.

2. Placer kroppen, så du sidder behageligt. Læg hænderne på lårene.

3. Find et visuelt roligt og “kedeligt” punkt, og lad øjnene hvile på det.

4. Løft pegefingeren, og tag tre dybe vejrtrækninger, hvor du gradvist bringer kroppen i større og større ro.

5. Ånd ud, og sænk pegefingeren. Luk øjnene i det samme, fingeren rammer stoffet/benet.

6. Lad kroppen slappe helt af.

7. Begynd at tælle ned fra 25 (dvs. ”25, 24, 23….”), og lad tallene slippe væk ET ad gangen.

8. Igangsæt kuren: Forestil dig, hvordan du tilfører din krop den kur, som genopretter balancen i smerteområdet og måske også i resten af kroppen. Forestil dig, hvordan kuren stille og roligt trænger ind i og bearbejder området, milimeter for milimeter, fiber for fiber.

9. Når du fornemmer, at du har fordelt kuren så vidt, som du overhovedet kan, tager du tre dybe vejrtrækninger, hvor du vender tilbage.

– Anbefaling

Benyt denne selvhypnose to gange om dagen, syv dage uden afbræk den første gang. Du behøver ikke at være meget rolig inden eller have god tid, bare sæt/læg dig et sted for dig selv og brug de ca. 3-5 minutter, øvelsen typisk tager. Det virker under alle omstændigheder! Jo, oftere du gør det (dog ikke hele tiden, selv om det er dejligt!), jo mere vil din underbevidsthed arbejde for dig.

Forrige artikelSolcreme ødelægger fertilitet

Næste artikelSkuespiller Nicolaj Kopernikus: Jeg er stadig nysgerrig