Danner vi ikke melatonin med lidt lys om natten?

Jeg har læst den meget spændende artikel i Naturli om søvn og har nogle spørgsmål.

Vi har to børn på 3 og snart 5 år. Den store pige sover som regel hele natten, mens den lille vågner en-to gange hver nat.

I artiklen står der, at selv lidt lys forstyrrer dannelsen af søvnhormonet melatonin, og at man derfor ikke skal tænde lys om natten. Vi har lys på en gang, så der siver lys ind til pigerne, da de ikke bryder sig om fuldstændigt mørke. Vi går forbi dette lys, når vi skal ind til dem.

Betyder det, at vi så ikke får dannet nok melatonin om natten, fordi vi  en-to gange om natten påvirkes af lys? Og danner pigerne heller ikke nok, når der nu siver lys ind til dem?

Jeg føler mig sjældent udhvilet på trods af, at vi lever sundt med masser af grønt, gode kosttilskud, masser af vand og så god søvn som muligt.

Hilsen fra Kirsten

 


 

Det er rigtigt, at lys forstyrrer dannelsen af melatonin, der skal sikre en god søvnkvalitet. Men det er især blåt lys, der forstyrrer, og det er en del af det normale hvide lys. Så jeg vil foreslå, at I bruger rødt lys hos jeres børn og på gangen, når de skal sove. Så kan man orientere sig, uden at produktionen af melatonin nedsættes.

Tænk også på, at mælk kan forstyrre nattesøvnen, da der kan optages morfinlignende peptider fra mælkeprotein, der kan påvirke hjernen og søvnen.

Mange gode hilsener

Carsten Vagn-Hansen, læge og sundhedskonsulent

1 kommentar

  • Guri siger:

    Jeg sover ikke godt i mørke, men et svagt lys, som feks flammen fra et fyrfadslys, giver en rolig og behagelig søvn.
    PS i sommerhalvåret sover vi jo aldrig i bælgmørke, da solen ikke forsvinder helt, hvad så med melatoninen der?

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *