De sunde kirsebær

Sæsonen for kirsebær synger på sidste vers, så det er med at få fat i nogle, mens tid er. Kirsebær er både sunde og yderst velsmagende.

Måske kan du nå det endnu – især hvis du bor i det sydfynske: Søde, friske kirsebær lokker i butikker og ved landevejenes stalddørssalg.

Kalorier i kirsebær

De smager jo fantastisk, men du skal da heller ikke spise en skålfuld kirsebær hver dag, hvis du vil holde den slanke linje. Bærret har en del frugtsukker, så der er en smule flere kcal at hente pr. 100 gram end ved f.eks. jordbær, blåbær og brombær. Det er dog stadig omkring en tiendedel af kalorierne i chokolade, så der er ingen tvivl om det sundeste snack-valg.

Kirsebærjuice for bedre søvn

Har du problemer med at sove, skal du prøve at drikke lidt kirsebærjuice. Det øger nemlig koglekirtlens produktion af melatonin, der er dit søvnhormon. Det kan hjælpe med at gøre din søvn bedre.

Kirsebær har et højt indhold af kalium, og det er godt for hjertet. Det virker nemlig blodtrykssænkende. Antocyaniner, der er mikroskopiske farvestoffer i kirsebær, er med til at styrke immunforsvaret og forebygge hjertekarsygdomme ved at slå ned på de frie radikaler. Fibrene i kirsebær sænker kolesteroltallet og nedsætter derved risikoen for blodpropper.

Kirsebær mod kræft og diabetes

Forskningen er stadig på et tidligt stadie, men forsøg på rotter har vist, stoffet perillylalkohol, der findes i bl.a. kirsebær, nedbryder kræftceller. Det vides dog ikke, om det virker på mennesker, og hvor mange kirsebær der i så fald skal til.

Man har også fundet ud af, at kirsebær kan medvirke til at sænke langtidsblodsukkeret hos patienter med diabetes. Det er igen antocyaninerne, der har ansvaret for stabiliseringen af blodsukkeret.

Kilder: news-medical.net, Soendag.dk

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*