De sunde løg

Løg og hvidløg hører til blandt det sundeste, du kan putte i maden. Blot ti gram om dagen kan gøre en stor forskel, og selvom du skærer, koger eller steger, er der stadig sundhed at hente. Og ånden? Den kan neutraliseres.

Slip af med lugten af hvidløg

Det er ikke nogen hemmelighed, at både løg og hvidløg er sunde råvarer, men mange begrænser brugen af sociale årsager. Måske undgår du også de karakteristiske smagsgivere i madpakken, fordi du er lidt bekymret for kunders eller kollegers reaktion på din ånde? Det er individuelt, hvor meget løg og hvidløg influerer på ånden, men du kan formodentlig fjerne lugten helt ved at drikke et glas mælk. Mælkefedtet lægger en dæmper på lugten, så skummetmælk er ikke så godt som sødmælk. Vand, basilikum og persille er også godt til at begrænse lugten, så hvis du laver en pastasalat med hvidløg og persille eller basilikum, vil din ånde formodentlig være nogenlunde neutral bagefter.

Du må prøve dig frem, for det er ærgerligt at undgå løg og hvidløg på grund af en frygt for omgivelsernes reaktion.

Løg og hvidløg nedbragte risiko for kræft

For seks år siden lavede man en stor undersøgelse af kostvaner og kræftrisiko blandt 520.000 europæere i ti lande. Man fandt ud af, at blot ti gram løg eller hvidløg dagligt nedbragte risikoen for at få mavekræft med hele 30 pct. Amerikanske forskere har også fundet ud af, at ekstrakt fra hvidløg kan hæmme væksten hos lever- og tarmkræftceller.

Hvidløg er blodfortyndende og antibakteriel

Hvidløg indeholder et svovlholdigt stof, alliin, der omdannes til allicin, når løget presses eller skæres ud. Allicin bekæmper åreforkalkning, sænker lodtrykket og beskytter mod blodpropper og kræft. Beskyttelsen mod blodpropper skyldes hvidløgets blodfortyndende effekt, som virker ved to sulfider, som sammen modvirker blodpladernes sammenklumpning. Allicin har også anti-bakterielle egenskaber, da det blokerer bakterieenzymer og derved hæmmer bakteriens ubehagelige effekter.

Løg indeholder antioxidanten quercetin, som beskytter mod blodpropper og kræft. Det er tilmed sprængfyldt med vitaminer (især ascorbinsyre og folsyre), og løgets røde eller gule farve skyldes indholdet af polyphenoler (antioxidanter), som mindsker risikoen for kræft. Løg indeholder ikke stivelse men i stedet fructaner, der er kulhydrater med gode effekter i vores tarm.

Sundhedseffekt overlever tilberedning

Det gælder for både løg og hvidløg, at deres sundhedsfremmende egenskaber nok bliver færre, når de tilberedes, men der skal en del “mishandling” til, hvis de skal forsvinde helt. Løgene i sildemarinaden er også sunde, men de ristede løg i plastikbøtten skal du nok ikke forvente det helt store fra. Der er naturligvis sammenhænge, hvor hvidløg må presses, men prøv så vidt muligt at skære hvidløg ud i små tern i stedet. Det gør smagen mindre kras og mere nuanceret – og det holder på hvidløgets sunde egenskaber.

Løg er beskyttet mod insektangreb af svovlholdige stoffer. Når man skærer i løget, omdannes de til stærkt irriterende »kampstoffer«. Det er dem, der giver tårer i øjnene.

De fire grupper af indholdsstoffer i løg bidrager alle til de gode, ernæringsmæssige egenskaber, men ved tilberedning påvirkes indholdsstofferne forskelligt. De svovlholdige indholdsstoffer forsvinder delvis ved skæring og ved efterfølgende opvarmning. Vitaminerne nedbrydes gradvis ved stærkere varmebehandling, mens polyphenoler er mere robuste. Fructanerne omdannes ved varmebehandling til sukkerarter, hvilket bidrager til sødmen i stegte, bløde løg.

Kilder: iForm.dk, Avisen.dk, Sundhedsguiden.dk

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*