Nyheder

Der er stadig et stykke vej til de 6 om dagen

27. juni 2022

Den nyeste undersøgelse af danskernes kostvaner viser, at vi fortsat spiser for lidt frugt og grønt.

Danskerne opfylder langt fra kostrådet om 600 gram frugt og grønt om dagen. Til gengæld er vi blevet bedre til at spise de grove grønsager, såsom rodfrugter og kål.
Kostundersøgelserne viser, at danskerne blev bedre til at spise frugt og grønt i perioden 1995 til 2000/2002. Men stigningen i hvor meget vi spiser er stagneret i perioden fra 2000/02 til 2003/06, dvs. kostens indhold af grønsager er stagneret siden 2002. Vi spiser i gennemsnit 398 gram om dagen Generelt spiser langt de fleste børn og voksne fortsat for lidt frugt og grønt i forhold til anbefalingerne. Danskere mellem 11-75 år spiser i gennemsnit 398 gram om dagen, hvor anbefalingen jo er 600 gram om dagen.
Samtidig viser undersøgelsen at andelen af danskere, som kun spiser en lille mængde frugt og grønt, er faldet fra 1995 og frem til 2000-2002.
Børn mellem 4 og 10 år spiser i gennemsnit 353 gram om dagen, hvilket ikke er så langt fra anbefalingen om at spise 400 gram for denne aldersgruppe. Men ser man på de unge mellem 11 og 24 år, så spiser de meget lidt frugt og grønt.
WHO anbefaler 400 g om dagen Selvom vi ikke gennemsnitligt spiser de 600 g frugt og grønt om dagen som officielt anbefales i Danmark, er det dog positivt at danskernes frugt og grønt indtag ligger tæt på de 400 gram om dagen, som WHO anbefaler. Samtidig er det også positivt, at der er meget få (2% børn og 4% voksne), der spiser mindre end 100 gram om dagen.
Hvornår spises frugt og grønt? Grønsagerne spises primært til den varme aftensmad, mens den frugt vi spiser, hovedsageligt spises til mellemmåltiderne. Dog spiser børn i modsætning til voksne flere grønsager til mellemmåltiderne.
Flere af de grove grønsager De foretrukne grønsager som tilbehør til aftensmaden er meget ofte salat. Men der bliver spist flere af de grove grønsager, som vejer mere, og dermed gør det lettere at nå kostanbefalingen på 6 om dagen. De grove grønsager er fx kål og rodfrugter. Blandt mænd er kostens indhold af grove grønsager steget på bekostning af salatgrønsagerne.
Såvel til morgenmad som til frokost spises der kun lidt frugt og grønt. Frugt og grønt både som pålæg og som tilbehør burde oftere indgå i disse måltider.

Forrige artikelHøje doser C-vitamin sænker kræftsvulsters vækst

Næste artikelMisforståelser om årsager til kræft