Derfor er grøntsager vigtige

Grøntsager – og ikke kun frugt – er vigtige for børn. Begge dele indeholder en masse vitaminer og mineraler (flest, hvis de er økologiske) og fibre, der er med til at holde fordøjelsen i gang og støtte kroppen i at udrense. Men grøntsagerne bidrager i højere grad end frugt til at holde et stabilt blodsukker. Et stabilt blodsukker er en af de allervigtigste nøgler til børn (og voksnes) sundhed.

Med et stabilt blodsukker kan børn bedre koncentrere sig i skolen og indlære. Deres humør bliver mere stabilt, så de indgår bedre i sociale sammenhænge – både i frikvartererne og derhjemme. Deres immunforsvar fungerer meget bedre. Et ustabilt blodsukker nedsætter immunforsvarets virkning, og det kan reagere uhensigtsmæssigt. Et svingende blodsukker bidrager også til behovet for at spise noget med hurtig energi, hvilket jo er søde sager og hurtige kulhydrater som f.eks. hvidt brød.

Ideelt set skal grøntsagerne fylde mindst 2/5-dele af hvert måltid. Men det er OK at se hele dagen som en helhed, så man kan få klemt godt med grøntsager ned f.eks. til eftermiddags-snacken.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*