Derfor virker kraftige antioxidanter mod smerter

Af: Malene Tonnung

Foto: Colourbox

Mange af de smerter, der vedvarende generer os, skyldes inflammation. Og denne kroniske betændelsestilstand har en naturlig fjende i antioxidanter. Derfor kan det betale sig at finde effektive anti-inflammatoriske midler, der sætter ind mod ondets rod.

Normalt opstår inflammation i kroppen som en beskyttelse. Når et beskadiget område hæver, bliver rød og ømt, forholder vi os naturligt i ro, indtil vi er helet op igen. Men ved en kronisk inflammation er immunforsvaret kammet over. Vi har måske levet eller bevæget os forkert så længe, at vores krop nu angriber vores egne celler. Smerterne vil ikke forsvinde. Men den vedvarende inflammation risikerer også at skade selve kroppen, så vi på længere sigt udvikler kroniske sygdomme og lidelser.

Derfor kan det betale sig at give sin inflammation noget modspil med stærke antioxidanter, der virker anti-inflammatorisk på kroppen.

Stærke midler til kroniske tilstande

En sund kost byder på masser af antioxidanter – især hvis du husker både krydderier og krydderurter, der faktisk indeholder rigtig mange af slagsen. Men har du først fået en inflammatorisk lidelse med smerter, kan det tage lang tid at rette op på inflammations-niveauerne gennem kosten alene.

Gurkemeje og ingefær er derfor også blevet populære som små shots, fordi de to rødder har mange anti-inflammatoriske egenskaber. Men de største mængder af disse egenskaber får du i kosttilskud, f.eks. i Total Gurkedol, hvor de inflammationshæmmende stoffer fra begge rødder er tilstede i store mængder sammen med antioxidantisk granatæble. Langt mere end du kan nå at spise eller drikke dig til.

Årsag fremfor symptombehandling

Du behøver altså ikke at have hang til den stærke ingefær eller den orange gurkemeje for at få fordelene. En anden fordel ved kosttilskud som Total Gurkedol er, at du kan tage dem, som du ville tage ethvert andet smertestillende middel. Til gengæld er de svære at overdosere i modsætning til almindelige smertestillende medicin.

Ved at bekæmpe inflammationen, som naturmidlerne gør, vil du også dæmpe smerten. Derfor er det heller ikke en her-og-nu-effekt, du oftest vil opleve – selvom ingefær rent faktisk indeholder en enzymhæmmer, der rammer de smertefremmende prostaglandiner – men en smertedæmpende effekt på længere sigt, når de inflammationsdæmpende antioxidanter for alvor har haft virkning.

 


 

Ekstra stærke indholdsstoffer

Curcumin hedder det aktive stof i gurkemeje – som faktisk er en stærkere antioxidant end E-vitamin.

De aktive og inflammationsdæmpende stoffer i ingefær hedder gingeroler, shogaoler, paradoler og zingerone.

I granatæble finder du stoffet ellaginsyre, der også er en kraftig antioxidant.

Du kan bruge inflammationsdæmpende kosttilskud som Total Gurkedol mod:

  • smerter i ryg, lænd, skuldre, albuer, hænder, hofter, ankel og fødder
  • generelt muskel- og ledsmerter
  • ved menstruation og hovedpine
  • tand- og ørepine

To-tre stk. indtages dagligt ved smerter – vedligeholdelsesdosis mod inflammation er en-to stk. dagligt.

2 kommentarer

  • Bente siger:

    Har ladet mig fortælle, at såfremt man tager gurkemeje uden opvarmning, skal der peber til at aktivere de helsebringende stoffer

    • ditte gulløve siger:

      Jeg ved ikke om det kun gælder ved rå gurkemeje, men jeg har også læst at når du spiser sort peber og gurkemeje sammen, så vi gurkemejen 200 gange bedre, fordi at de virker synergisk med hinanden. Jeg har også købt gurkemeje kapsler, hvor der allerede var sort peber i i forvejen. Super smart

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *