Det skal være slut med benzin- og dieselbiler

Af: Clara Edgar

Foto: Adobe Stock

I går åbnede Folketinget, og med det holdte statsministeren traditionen tro åbningstalen. Her luftede han en del af det klimaudspil, som regeringen vil komme med i løbet af efteråret. Han satte nemlig en slutdato på salget af nye benzin- og dieselbiler.

Der blev slået ned på benzin- og dieselbiler i statsminister Lars Løkke Rasmussens åbningstale i går. Han slog nemlig fast, at han vil af med de fossildrevne biler og satte for første gang et årstal på, hvornår det skal være slut med salget af nye fossilbiler.

– Om 12 år – kun 12 år – vil vi lukke for salget af nye diesel- og benzinbiler. Og om 17 år skal hver eneste nye bil i Danmark være en el-bil eller anden form for nul-udledningsbil. Det vil betyde, at der i 2030 vil være over én million hybrid-, el- eller tilsvarende grønne biler i Danmark, sagde statsministeren i sin tale.

Udmeldingen kommer kort tid efter, Klimarådet var ude at anbefale netop en slutdato for salget af benzinbiler. Det er et led i regeringens mål om at være uafhængige af fossile brændstoffer i 2030. Hvad regeringen ellers har i støbeskeen, får vi et mere dybdegående indblik i allerede fra næste uge, hvor de kommer ud med deres luft- og klimaudspil.

En letkøbt omgang

Statsministeren lagde i sin tale vægt på transportsektorens store bidrag til Danmarks samlede CO2-udledning. Bilisternes interesseorganisation FDM er enig i, at man er nødt til at tage transportsektorens CO2-udledning alvorligt. Både fra biler og lastbiler.

De ser dog den nye udmelding som en relativt letkøbt omgang, eftersom det er en EU-beslutning at stoppe salget af de fossildrevne biler.

– Vi kan ikke beslutte at forbyde biler, som er typegodkendt i EU. Men vi synes, det er godt, at Danmark tager førertrøjen på, og vi regner også med, at andre lande vil hoppe med, siger Ilyas Dogru fra FDM.

Han ser også et håb i fremtiden, hvor teknologien allerede fra 2020 gør det muligt at sende billigere el-biler på markedet, som er i en prisklasse, der gør det økonomisk muligt for en almindelig middelklassefamilie at hoppe i el-vognen.

Klimaet får støtte fra begge fløje

Lars Løkke lagde da heller ikke skjul på, at det kan blive svært at få salget stoppet.

– Det er en stor ambition. Som ikke bliver let at nå. Men netop derfor skal vi forsøge, sagde han.

Og vi er da heller ikke de eneste lande, der har samme tanke. I Norge skal det være slut med nyregistreringer af biler, der kører på fossile brændstoffer allerede i 2025. Tyskland har luftet et stop for forbrændingsmotorer i 2040. Belgien vil have stop for dieselbiler i 2030.

Herhjemme ser det også ud til at begge fløje vil kæmpe for salgsstoppet. I sidste uge var SF’s formand Pia Olsen Dyhr ude at rase mod klima- og energiminister Lars Christian Lilleholt, som på daværende tidspunkt ikke var klar til at sætte en dato på, hvornår det skulle være slut med de forurenende biler.

Den brede opbakning er vigtig, hvis vi skal have mulighed for at lave langvarige og holdbare løsninger og presse den grønne omstilling frem på trods af skiftende regeringer.

Netop et muligt regeringsskift blev også adresseret kort i talen, da statsministeren snakkede om et kommende valg.

Klimaet må ikke blive tomt emne i et politisk spil

Lars Løkke Rasmussen løftede sløret for, hvornår det kommende Europa Parlamentsvalg skal stå, men holdt datoen for det kommende folketingsvalg tæt til kroppen. Han sagde dog sådan her om valgkampen:

– Vi når kun i mål, hvis Folketinget står sammen. Hvis Danmark står sammen. Som vi har tradition for. Så vi kan trække de andre lande med.

Han gjorde det klart, at han ikke håbede, at der ville gå valgkamp i klimaet, og opfordrede de øvrige partier til at stå imod for fristelsen for at bruge klimaet i det politiske kapløb. Men forhåbentligt – og sandsynligvis med nyeste begivenheder in mente – bliver klimaet en af de store samtaleemner i det kommende valgår.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*