Du bliver ikke kun tyk af hurtige kulhydrater … - Naturli

Du bliver ikke kun tyk af hurtige kulhydrater …

Af: Freja Fredsted Dumont

Foto: Adobe Stock

Forskning tyder på, at forhøjet blodsukker af hurtige kulhydrater også kan give os dårlig hukommelse. Folk med forhøjet blodsukker, også dem der ikke har diabetes, har altså en øget risiko for at blive ramt af kognitiv svækkelse.

Forhøjet blodsukker fører en lang række dårligdomme med sig; træthed, overdreven tørst, hyppig vandladning og tør mund og slimhinder og i sidste ende diabetes – men nu er tyske forskere kommet frem til, at højt blodsukker også påvirker hukommelsen.

Hurtige kulhydrater

Inden du sætter tænderne i et stykke lyst franskbrød med honning eller anden sukkerholdig mad, skal du måske tænke dig om en ekstra gang.  Det er nemlig de hurtige kulhydrater, der hurtigt omdannes til glukose, som stiger og dermed også får blodsukkeret til at stige.

Selv personer uden diabetes, der har for højt blodsukker, har ifølge forskerne øget risiko for nedsat hukommelse. I undersøgelsen, offentliggjort i tidsskriftet Neurology, har de analyseret blodsukkermålinger fra 143 personer med en gennemsnitsalder på 63 år for at sammenligne deres kognitive evner.

Deltagerne i undersøgelsen måtte ikke lide af prædiabetes, som er et forstadie til diabetes, grundet nedsat glukose-tolerance. De måtte heller ikke være overvægtige, drikke mere end 3,5 genstande (alkohol) om dagen eller allerede lide af kognitive problemer.

Dem med lavt blodsukkerniveau husker bedst

I testen fik deltagerne 15 ord og skulle en halv time senere gengive dem. Resultaterne viste, at deltagere, med lavere blodsukkerniveau opnåede højere score på hukommelsestesten, sammenlignet med dem, der havde højere blodsukkerniveau.

Desuden tyder forskningen på, at ændringer i livsstil, der forbedrer blodsukkerniveauet på lang sigt, kan være en god ide for at forhindre kognitiv tilbagegang, når vi bliver ældre.

Udover at nedsætte sit indtag af hurtige kulhydrater og i stedet spise en kost rig på fibre, grøntsager, protein og fuldkornsprodukter samt dyrke fysisk aktivitet på regelmæssig basis, kan man også sænke et forhøjet blodsukker ved at tage tilskud af sporstoffet chrom.

Chrom sænker blodsukker-niveauet

I kroppen danner chrom ”makkerpar” med insulin og sikrer, at glukose kan tømmes fra blodet og sluses ind i cellerne. Chrom indgår sammen med nogle aminosyrer i et molekyle, der hedder chromodulin, som så at sige låser cellerne op indefra og derved sørger for, at sukker kan trænge ind i cellen, hvor det omdannes til energi.

Men chrom har vist sig at være et vanskeligt stof at optage, uanset hvilken kilde det kommer fra. Kun mellem 0,5 procent og 2 procent af uorganiske chromforbindelser optages i kroppen. Optagelsen fra naturlige chromkilder såsom skaldyr, nødder, rosiner, kød, bønner og sort peber, er kun en smule højere end uorganisk chrom – mellem 0,5 procent og 3 procent.

Tilskuddet Bio-Chrom med chromgær giver derfor en usædvanlig høj optagelighed i kroppen – nemlig op mod 10 gange mere end andre godkendte kilder til chrom.

Husk at sætte ind med en blodsukkerstabiliserende livsstil, inden du glemmer det!

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*