Nyheder

Du bliver ikke sund af at droppe brødet

1. januar 1970

Brødet har været udskældt de seneste år, men der er ingen grund til at vælge det fra, hvis man ellers tåler det, lyder det fra flere eksperter.

Fuldkorn har været på menuen for mennesker i tusinder af år, men de seneste år er især hvedebrødet sendt i skammekrogen af frygt for gluten og kulhydrater. Og det er synd og skam, hvis man spørger seniorrådgiver ved DTU Fødevareinstituttet Heddie Mejborn.

Hiv hvedebrødet frem fra skyggen igen.

– Det er en dårlig idé uden videre at udelade brødet fra kosten, fordi du så ikke får de typer af fibre, man skal have fra kornprodukterne, og som man ved har sundhedsmæssige effekter, siger Heddie Mejborn.

Der er fibre i grøntsager, men de er af en anden slags end dem i brødet.

Preben Vestergaard Hansen fra Institut for Ernæring på Professionshøjskolen Metropol, der sammenligner foragten for brød med modefænomener om at undgå laktose, gluten og stivelse.

– Hvis du ser på videnskabelige undersøgelser, så er der et massivt, videnskabeligt grundlag for at sige, at det er vigtigt at spise fuldkorn. Det kan ikke diskuteres, siger Preben Vestergaard Hansen.

Derfor anbefaler begge eksperter ligesom Fødevarestyrelsen, at man spiser brød.

Det skal være fuldkornsbrød, men så kan det til gengæld både være rugbrød, havrebrød og det udskældte hvedebrød.

– Der er ikke nogen dokumentation for, at hvedebrød er skidt, siger Heddie Mejborn.

– Så det kan også være fuldkornshvedebrød som eksempelvis grahamsbrød eller brød med havre og byg i. Det vigtige er, at der er et højt indhold af fuldkorn. Og så er det også vigtigt, at man varierer sit indtag og går efter forskellige kornsorter, siger hun.

Så spis lige brød til.

http://jyllands-posten.dk/livsstil/madvin/mad/ECE9531531/du-bliver-ikke-sundere-af-at-droppe-broedet/

Næste artikelVi kender ikke vores eget helbred