Nyheder

Ekstra midler til økoforskning

21. februar 2013

Trods økonomisk krise stormer økologien frem. Tendensen har senest fået et rygstød af regeringen, der har afsat yderligere 25 mill. til forskning i økologisk jordbrug.

Regeringen har sammen med Enhedslisten netop øget tilskuddet til økologisk jordbrugsforskning fra 100 millioner til 120 millioner. Derudover er der afsat fem mill. til udviklingsarbejde under Fonden for Økologisk Landbrug.

Økologi i stadig vækst

Økologisk Landsforenings formand, Paul Holmbeck, er begejstret:

– Aftalen støtter en offensiv udviklingspolitik for økologi, der bygger på, at ny viden om økologi skabes både hos forskere, hos landmanden og i et tæt samspil imellem dem. Derfor investeres der både i forskningsinstitutioner og i mere praksisnært udviklingsarbejde på de økologiske gårde, ofte i samarbejde med forskere, siger Paul Holmbeck.

Pengene er givet godt ud. Danskerne har taget økologien til sig, og de senere år har økologiske varer for alvor vundet indpas i storkøkkenerne, ligesom flere og flere spisesteder og kantiner får Det Økologiske Spisemærke.

Økologi øger den faglige stolthed

I 2009 blev der solgt økologi til de danske storkøkkener for 456 millioner kroner. I 2012 var tallet steget til godt det dobbelte, 918 millioner kroner.

– Vi ser stor økologisk vækst i både de private kantiner og i offentlige køkkener. Mange private virksomheder vil gerne være bæredygtige og brande sig med en grøn profil og en økologisk kantine. I mange køkkener oplever medarbejderne desuden en øget faglig stolthed, når de giver sig til at arbejde med økologi. Og ved at lægge om til økologi er køkkenerne samtidig med til at tage ansvar for den mad, vi danskere putter i munden og fremme de samfundsmæssige fordele, der følger med – eksempelvis beskyttelse af natur og grundvand, siger Torben Blok, der er projektleder i Økologisk Landsforening.

Fødevaresikkerhed gavner økoeksporten

Men den øgede investering i økologi kan også gavne eksporten. Senest har bl.a. Nakskov Mill Foods og Crispy Foods oplevet stor interesse for deres økologiske morgenmadsprodukter fra kunder i Fjernøsten. Halvdelen af Nakskov Mill Foods’ øko-eksport går i dag allerede til Japan, Korea og Taiwan.

Danske økoprodukter er attraktive i Fjernøsten.

– Det skyldes især den høje fødevaresikkerhed, som kendetegner europæiske øko-produkter – med Danmark helt i front. Så når vi fortæller, at vi er en dansk virksomhed og er certificeret økologisk, sætter de slet ikke spørgsmålstegn ved kvaliteten af vores produkter, siger Michael Corfixen, der er Salg- og Marketingschef hos Crispy Foods.

Kilde: Økologisk Landsforening

Forrige artikelSlip af med den ømme hals

Næste artikelKan økonomi rime på økologi?