En krop i underskud kan gøre ondt

Af: Clara Edgar

Foto: Shutterstock

Smerter kan skyldes mange ting, ikke mindst et underskud af vigtige næringsstoffer. Heldigvis kan man på en simpel måde komme problemet til livs med kost og kvalitets kosttilskud. Men det kræver, at du ved, hvordan du skal tyde kroppens signaler.

Alle kan have ondt i kroppen fra tid til anden. Måske har du trænet for hårdt, løftet for meget, været i gang med et renoveringsprojekt eller måske sågar siddet for meget foran computeren. For det kan give smerter at bruge kroppen for meget, for lidt eller forkert. Men der er også de smerter, som det er sværere at finde en forklaring på. Tilbagevendende hovedpine, selvom man får frisk luft og tilstrækkeligt med vand. Muskler, der værker, selvom de ikke er blevet overanstrengt. Kroniske følelser af svækkelse, ubehag og ømhed.

Kan du nikke genkendende til nogle af de symptomer, så kan det være en god ide at læse videre. For det kan være din krops måde at fortælle dig, at du er i underskud af vigtige næringsstoffer – et problem, der heldigvis ret simpelt kan løses ved at kaste et blik på kosten og kosttilskud.

Her er der særligt tre faktorer, man bør være opmærksom på: Magnesium, D-vitamin og coenzymet Q10. For selvom kroppen kan reagere med eksempelvis en følelse af træthed og ømhed på underskud af flere forskellige næringsstoffer, er særligt disse tre linket til forskellige typer af smerter – og lindring – hvis du booster dit indtag.

Livsforlængende investering

Tal fra Sundhedsstyrelsen viser, at 1,3 millioner danskere lider af kroniske smerter. Det kan være grundet skader, nedslidning, gigt eller bare uforklarlig ømhed og hovedpine. En del af den store gruppe kunne måske reducere en del af smerterne ved at booste deres næringsindtag på udvalgte parametre.

Vi starter med at zoome ind på Q10. Q10 er et coenzym, som kroppen selv producerer, og som er helt afgørende for dannelsen af energi i cellerne. Desværre falder den naturlige produktion i takt med at alderen stiger, og derfor kan det være en særlig god ide at overveje et tilskud, hvis man er lidt oppe i årene. Forskning i Q10 har nemlig vist, at det styrke sunheden på flere måder.

For ud over at Q10 spiller en stor rolle for hjertesundheden, så viser forskning også, at tilskud kan have en smertelindrende effekt hos udvalgte grupper.

Det gælder bl.a. et spansk studie med fibromyalgi-patienter, hvor op imod 60 % oplevede en markant smertenedsættelse i perioden, hvor de dagligt indtog Q10.

Ikke alle mekanismer i fibromyalgi er kortlagt, men der var konstateret et forhøjet niveau af inflammation på celleniveau, nærmere betegnet i mitokondrierne.

Ved museforsøg identificerede man stoffet NLRP3, som spillede en vigtig rolle i opblussen af inflammation. Patienter, der tog Q10-tilskud, fik lavere indhold af NLRP3 i blodet, samtidig med at en stor del oplevede markant smertereduktion.

Sammen med de ofte meget voldsomme smerter oplever mennesker med fibromyalgi ofte træthed og ledstivhed. Også disse symptomer blev lindret ved indtag af Q10.

Symbiotisk forhold

Forskere har blandt andet undersøgt, hvorvidt tilskud kunne være smertelindrende hos mennesker, der led af muskelsmerter som en bivirkning til behandling med statiner – kolesterolsænkende medicin. Muskelsmerter er sammen med kramper, hovedpine og svimmelhed velkendte bivirkninger ved behandlingen. Det har fået forskere til at spekulere på, om smerterne kunne hænge sammen med pillernes hæmmende effekt på Q10, og den teori ser ud til at holde stik. I hvert fald har et forsøg vist, at testpersoner på bare nogle uger kunne lindre eller sågar blive helt fri for deres muskelsmerter, når de tager et dagligt tilskud med Q10.

Andre studier har desuden fundet, at et ekstra indtag af coenzymet kan lindre hovedpine og migræne. I et amerikansk studie (med 32 deltagere) oplevede 61,3 % af patienterne mere end 50 % smertereduktion.

Alle deltagere i forsøget havde en lang historie af migræneanfald bag sig. I løbet af 3 måneder med Q10-tilskud blev det gennemsnitlige antal dage med migræneanfald reduceret til 2,95 om måneden. Det skal måles op imod en baseline før forsøget, som lå på 7,34 dage om måneden med migræne.

Ingen patienter oplevede bivirkninger af tilskuddet.

Med Q10 er det dog værd at bemærke, at det optages og udnyttes bedst i kroppen, hvis den også har tilstrækkeligt adgang til selen. De to har et indbyrdes symbiotisk forhold og trives bedst, når de går hånd i hånd. Derfor bør man overveje et tilskud af selen, hvis man vil ombord på Q10-vognen. Selen kan også fås gennem kosten, men fordi vi lever i en del af verden, hvor jorden uheldigvis er selenfattig, kan det være svært at få tilstrækkelige mængder med kosten alene.

I de mørke måneder

Ud over Q10 – og selen – er der flere andre næringsstoffer, man kan være i underskud af, når kroppen brokker sig. Som nævnt er D-vitamin og magnesium begge gode kandidater.

D-vitamin dannes som bekendt i kroppen, når huden eksponeres for solens lune stråler. Men det kræver, at solen står tilpas højt på himlen, før den proces går i gang. Igen arbejder vores breddegrader og geografiske placering imod os. For i vinterhalvåret kommer solen ikke højt nok på himlen til, at kroppen producerer det vigtige vitamin. Derfor er det i dag også den officielle anbefaling, at alle tager et tilskud D-vitamin i den mørke del af året, netop for at undgå at komme i underskud.

Kommer du i underskud, kan det nemlig have mange uheldige konsekvenser, herunder smerter. Smerterne kan både komme fra musklerne og knoglerne, hvis D-vitaminmangel er synderen. Derudover vil man typisk opleve træthed, og nogle vil også få kramper og depressive symptomer. Så kan du nikke genkendende til de fleste af de punkter – og særligt hvis du også ved, at du ikke har taget et D-vitamintilskud de seneste mange måneder – så er forklaringen sandsynligvis, at kroppen har behov for det specifikke vitamin.

Ud over at du vil opleve, at de ømme muskler og knogler forsvinder, i takt med at kroppens lagre fyldes op, så er der altså flere andre gode grunde til altid at have nok D-vitamin i tanken. Det er blandt andet bevist, at D-vitamin har en forebyggende egenskab overfor visse kræftformer, ligesom det spiller en afgørende rolle for immunforsvaret. Derfor er du altså mere udsat, når det kommer til sygdomme, som unægteligt florerer særligt i løbet af vinteren, hvis du ikke supplerer din kost med et tilskud, der indeholder D-vitamin.

D-Pearls er et rigtig godt bud på et kvalitetstilskud i den henseende. Flere norske studier har vist, at D-Pearls har højere optagelighed i kroppen end flertallet af D-vitamintilskud. Desuden er D-Pearls fremstillet under farmaceutiske forhold.

Med det på plads runder vi af med magnesium.

Beskytter mod kroniske smerter

Magnesium findes i høj grad i nødder, bladgrøntsager, mørk chokolade, fuldkornsprodukter og bælgfrugter, – så en mørk chokoladebar fyldt med nødder er altså lige sagen her. Men hvis du griber til de søde sager for at opfylde kroppens behov for magnesium – foruden at tilfredsstille den søde tand – kan det selvfølgelig hurtigt få andre konsekvenser. Derfor er det godt at integrere for eksempel bælgfrugter i sin hverdagskost. Men har man svært ved at dække behovet alene gennem kosten, så kan et tilskud være vejen frem.

Det kan være i form af et målrettet produkt som Bio-Magnesium, eller i en god multi-mineral-vitamin, som indeholder både vitamin og mineraler. Det er generelt en god ide at gå efter multi-mineral-vitaminer, som også dækker kroppens mineral-behov, da det er sværere at stille gennem kosten, og fordi de er så uhyre vigtige for en lang række kropslige funktioner. Her er magnesium ingen undtagelse, og derfor er det heller ikke overraskende, at mangel kan føre til at væld af problemer og symptomer. Det drejer sig blandt andet om en øget risiko for knogleskørhed, dårligt psykisk helbred, muskelkramper og selvfølgelig smerter.

Flere studier har kædet magnesiummangel sammen med kroniske smerter. Et amerikansk studie har blandt andet undersøgt en stor befolkningsgruppe på mere end 13.000 mennesker, hvoraf 14,5 % led af kroniske smerter.

Ved nærmere undersøgelser fandt forskerne, at magnesium havde en beskyttende effekt mod kroniske smerter.

Sammenhængen var tydeligst hos kvinder, men målbar for begge køn, selv når forskerne også medregnede andre risikofaktorer for at lide af kroniske smerter.

Smerter er en del af livet. Fysiske og psykiske. Men der er ingen grund til at udsætte sig selv for mere end nødvendigt. Og det er altså ikke en livsbetingelse at skulle døje med ømhed, der skyldes et næringsmæssigt underskud – men det er rimelig sikkert, at underskud nok på et tidspunkt, vil komme til at gøre ondt

Magnesium i tre forskellige former

Magnesium findes i mange fødevarer, ligesom det findes i mange tilskud; f.eks. vitamin-mineral-tilskud. Det er dog ikke altid, at kroppen har let ved at optage det vigtige mineral. Derfor kan opmærksomheden henledes på produktet Bio-Magnesium, der er sammensat af tre forskellige former for magnesiumsalt. Det er både organisk og uorganisk magnesium, som er kombineret i en helt speciel matrix. Derfor bliver det både hurtigt opløst og effektivt optaget i kroppen.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*