Nyheder

En sund jul

27. juni 2022

Julen behøver ikke være mere usund, end du gør den til. Vi kommer med nogle bud på forbedringer.

 

Hvert år skåles der på forsætter i de danske hjem. Det sker som regel i feststemt humør den 31. december sent om aftenen, eller den 1. januar tidligt om morgenen. Forsætterne handler ofte om sundhed. Nu skal vi til at være bedre ved os selv, spise mere magert, stoppe med at ryge, skrue ned for alkoholen og motionere noget mere. Ikke mange af forsætterne bliver til mere end indre skåltaler; og ofte er forsætterne panikhandlinger i kølvandet på en måned med alt for meget fed mad og for lidt motion. Men det er faktisk muligt at komme igennem julemåneden uden dårlig samvittighed, så du ikke føler behov for at opfinde forsætter, du alligevel må opgive.

Hold fast i motionen over julen

Hold fast i motionen, selv om måneden er travl. Du skal bryde med din komfortzone og finde ud i rusk, regn eller sne, selvom varmen og hyggen indenfor er en del mere dragende. Tænk på, at det kun er en halv time, du har brug for. En halv time er faktisk ikke så lang tid selv i det værste møgvejr. Gå 100 skridt i minuttet, løb eller cykl en tur, så pulsen kommer i vejret. På en halv times tid kan du hurtigt forbrænde 3-500 kilokalorier, og det kan sagtens være de kalorier, der gør forskellen på, om julegodterne skal fede eller ej.

Husk mindfulness i julen

Du behøver jo ikke vælte de søde sager indenbords hele tiden, blot fordi de står fremme. Du behøver heller ikke spise dig en pukkel til ved hver eneste måltid, blot fordi der er vel rigeligt med mad på bordet. Du skal bare træffe en beslutning og stå ved dit valg. Du bliver jo ikke tyk af fristelserne. Du bliver tyk af alt det, du spiser uden at tænke over det. Brug mindfulness ved bordet. Smag på maden. Fornem strukturen i kødet. Mærk chokoladen smelte på tungen. Nyd hver en mundfuld. Så får du helt automatisk behov for mindre.

Lav julegodterne fra bunden

Du kan passende lave dine julegodter selv fra bunden. Lav f.eks. selv marcipanmassen af mandelmel, æblemos og en smule kakaopulver. Derved kommer kalorierne pr. 100 gram betragteligt ned uden at det går ud over den gode smag – og du undgår den raffinerede sukker, der er i færdig marcipan. Brug nødder, mandler og rosiner i din konfekt. Det er ikke kaloriefattigt, men fedtstoffet i nødder og mandler er til gengæld sunde fedtstoffer, som kroppen har brug for. Brug også andet tørret frugt, såsom abrikoser, svesker, dadler m.v. Her er kalorieindholdet også højt, men kostfibre, vitaminer og mineraler sørger i det mindste for, at kroppen får noget at arbejde med.

Brug små skåle til julegodter

Server julegodterne i små skåle, så det syner af meget uden nødvendigvis at være det, og sørg for, at godterne ikke står fremme hele tiden. Tag dem frem til kaffen, men lad citrusfrugter og nødder udgøre den spiselige bordpynt på andre tidspunkter. Man kan naturligvis godt spise sig tyk i nødder, men skal man knække dem selv, tager det trods alt længere tid end at fange en håndfuld julegodter i slikskålen.

Brug mindre salt i julen

Spar på saltet, når du laver flæskesteg og andre af julens klassikere. Danskerne spiser alt for meget salt. Ifølge Hjerteforeningen har én million danskere for højt blodtryk, og 300.000 af dem ved det ikke. Man kan ikke nødvendigvis få for højt blodtryk af at spise for meget salt, men det er farligt at spise for meget salt, hvis du i forvejen har et forhøjet blodtryk. Anbefalingerne går på at mænd højst bør få 7 gram salt dagligt og kvinder 6 gram, men alt for mange får noget nær det dobbelte. Den store synder er de industrielt fremstillede fødevarer, hvor salt flittigt bruges som smagsgiver og konservering, men brugen i dit eget køkken har naturligvis også indflydelse på dit samlede indtag. Der skal naturligvis salt på flæskestegen, men du kan reducere brugen lidt med andre krydderier. Prøv f.eks. frisk rosmarin; bitterstofferne i den sunde urt er smagsforstærkende ligesom salt, og smagen passer fortræffeligt med alt kød.

Køl stegeskyen fra juleanden

Der skal naturligvis lidt andefedt i sovsen, men begræns det. Det letteste er at stege anden i forvejen – evt. dagen før. Anden bliver ikke dårligere af det, og du kan sagtens gøre skindet sprødt under grillen før serveringen. Men du har den fordel, at stegeskyen kan sættes på køl eller frys, så fedtet adskiller sig fra kødkraften i skyen. Så kan du lave en smagfuld andesovs med mindre fedt.

Kilde: dr.dk/sundhed m.v.

Forrige artikelHver fjerde risikerer høreskader

Næste artikelMentaltræning i idræt: Bliv bedre mellem ørerne