Er du frugtbar eller gold?

Anette Straadt, sundhedsplejerske / Foto: Colourbox

Det kan føles så uretfærdigt! Nogle par skal bare kigge på hinanden, så ligger der en baby i maven (sådan omtrent i hvert fald …). Andre kæmper i årevis. Men hvad er egentlig årsagerne til infertilitet? Og modsat – hvilke ressourcer gør din krop frugtbar? Med andre ord: Hvad kan I selv gøre for at styrke chancerne for at blive gravide?

Infertilitet er overordnet et tegn på, at noget ikke er i balance inde i kroppen. Fertilitet er en naturlig proces, men noget i kroppen kan være forstyrret, så det alligevel ikke fungerer. Der er mange faktorer, der kan forårsage eller bidrage til infertilitet for eksempel hormonel ubalance, polycystisk ovariesyndrom, endometriose eller en fysisk blokering. Utilstrækkelig ernæring kan ofte også spille en stor rolle, ligesom udsættelse for visse kemikalier.

Den gode nyhed er, at kosten og livsstilsændringer kan gøre en stor forskel for fertiliteten og ofte samtidig afhjælpe andre udfordringer som overvægt, manglende energi, svingende blodsukker, hudproblemer og søvnløshed. Hvis du vælger at gennemgå konventionelle fertilitetsbehandlinger, kan du også forbedre dine chancer for succes her ved at støtte op om kroppen med naturlige metoder.

Tre skridt kan hjælpe til at bringe kroppen tilbage i en naturlig balance, så frugtbarheden kan blomstre.

Skridt 1: Ernæring

Dette er et meget vigtigt skridt. I vores moderne tid er mange mennesker – måske lidt overraskende – ikke optimalt ernærede. Mange vælger at spise en fedtfattig og fiberrig kost i et forsøg på at øge sundheden og måske tabe sig. Hvis man er overvægtig kan et vægttab også være en hjælp til at blive gravid, men det er samtidigt meget vigtigt, at kroppen især får nok af de nødvendige proteiner og fedtstoffer, der blandt andet er nødvendige for hormonproduktionen.

Optimer din ernæring ved at:

  • Så vidt muligt undgå forarbejdede fødevarer, som sukker og hvidt mel.
  • Få tanket kroppen op med næringsstoffer med masser af grøntsager, nogle frugter og fuldkorn.
  • Øg andelen af de sunde fedtstoffer i kosten især fra økologisk koldpressede planteolier, økologisk smør, græsfodrede dyr, æg, avocado, nødder, frø og kerner.
  • Få nok protein især fra græsfodrede dyr, æg og nødder – eller fra bønner og linser, hvis du er vegetar. Dette er også vigtigt når du er blevet gravid, da passende mængder af protein kan hjælpe med at minimere risikoen for visse graviditets komplikationer.
  • Husk mindst 600 gram grøntsager hver dag, især grønne bladgrøntsager som salat, spinat, broccoli, blomkål, grønkål og så videre.
  • Drik nok vand. Væskebalancen er vigtig for så mange funktioner i kroppen – også fertiliteten.
  • Hold så vidt muligt et stabilt blodsukker. Et højt indtag af kulhydrater går ofte går hånd i hånd med en vis grad af insulinresistens.

Hvis du optimerer din kost med disse råd, vil dine celler blive mere følsomme over for insulin, hvilket også vil hjælpe produktionen af andre hormoner og dermed fertiliteten. Spis lidt protein og sundt fedt til alle måltider. Det hjælper dit blodsukker rigtigt meget til at forblive stabilt.

For nogle kvinder kan ernæring alene faktisk være støtte nok til kroppen for at øge frugtbarheden. Husk også, at det er meget vigtigt at fortsætte med den sunde kost under graviditeten, så dit kommende barn får de bedste byggesten at vokse af inde i livmoderen.

Skridt 2: Livsstilsfaktorer

Nogle livsstilsfaktorer som rygning, stofmisbrug og højt koffeinindtag siger næsten sig selv at kunne skade forplantningsevnen. Men også andre livsstilsfaktorer kan have stor betydning: Mangel på søvn, udsættelse for skadelige kemikalier, for lidt eller for meget motion og et højt stressniveau. Der kan være rigtigt meget at opnå, ved at gøre en indsats på disse områder.

At få nok søvn spiller en afgørende rolle i produktionen af mange hormoner. Undersøgelser har vist, at kvinder med lave melatonin- og serotonin-niveauer har en kortere lutealfase (tiden mellem ægløsning og menstruation), og dermed har en lavere chance for at blive gravid. Mangel på søvn hæmmer også kroppens evne til at regulere adrenalin, cortisol og insulin, hvilket kan gøre det vanskeligere at blive gravid. Så prioriter din søvn højt. Sørg f.eks. for at få en lur i løbet af dagen eller gå i seng lidt tidligere. Et helt mørkt soveværelse kan også hjælpe med en bedre produktion af melatonin. Brug evt. et par søvnbriller til at lukke alt lys ude.

Skadelige kemikalier er et helt kapitel for dig selv. Det kan virke uoverskueligt, men start med de helt nære ting. Vælg økologisk mad, gå efter svanemærkede rengøringsmidler og ikke mindst emballage, vælg pleje- og kosmetikprodukter, der er så naturlige som muligt. Husk også at lufte ud derhjemme hver dag.

Find en motionsform, der passer ind i dine planer, og som du synes er sjov. Hvis det er svært at få tid, så vælg noget træning, som du kan lave derhjemme. Det kan f.eks. være træning med kettle bells. Sæt noget god musik på og brug 10-15 minutter hver dag. Gå også gerne en god tur med en god ven eller din kæreste. På den måde får du både frisk luft, rørt kroppen og tid til en god snak.

At begrænse stress kan være lettere sagt end gjort – ikke mindst hvis tankerne om at få børn fylder meget hos dig. Du har sikkert fået at vide, at hvis du bare kan slappe lidt af og ikke tænke så meget på det, vil du nemmere blive gravid. Men det svarer jo til ikke at tænke på is og køling på en meget hed sommerdag. Prøv at fylde noget i din dag, som gør dig glad og løfter din vibration og dit humør. Og bær over med dig selv, når du ind imellem hænger lidt fast i tankerne om ønskebarnet.

Skridt 3: Gode tilskud

Gode tilskud kan være et rigtigt godt supplement til den sunde kost og livsstil. Selv med god mad kan det være svært at få helt optimale mængder af næringsstoffer, når kroppen skal hjælpes tilbage i balance.

Omega 3-fedtstoffer er meget vigtige både for fertiliteten og også for at bygge en sund baby. En god kvalitets-fiskeolie, der er frisk og fri for tungmetaller, er derfor et rigtig godt tilskud.

E-vitamin er en vigtig antioxidant, og det har en positiv effekt på hormonbalancen i kroppen. Det er bedst at tage tilskud af E-vitamin som et kompleks, da E-vitamin faktisk er en samling af otte forskellige stoffer, der er indbyrdes afhængige.

D-vitaminmangel er meget almindeligt i Danmark, især om vinteren, hvor solen er meget lidt fremme. Underskud af D-vitamin kan være meget skadeligt for kroppens generelle sundhed. Hvis du har mulighed for det, kan det være en god ide at få tjekket dit D-vitaminindhold i blodet hos din læge. Niveauet skal helst over 70 nmol/l. Har du har brug for et tilskud, er D-vitamin på sprayform noget af det bedst optagelige.

C-vitamin er godt for både mandlig og kvindelig fertilitet. C-vitamin er en vigtig antioxidant og beskytter bl.a. sædcellerne mod nedbrydning. Tag gerne 1000 mg to gange dagligt.

Zink er meget vigtigt for celledeling herunder sædproduktion og ægløsning.

Selen hjælper også med at beskytte kroppen mod frie radikaler og beskytter derfor sædceller og æg. Selen er kendt for at give flere normale sædceller og også forbedre bevægeligheden af dem.

B-vitaminer er meget vigtige for, at kroppens frugtbarhed er i top. B6-vitamin har f.eks. betydning for, at øge lutealfasen af menstruationscyklus, så der er en længere periode mellem ægløsning og menstruation, hvilket nedsætter risikoen for aborter. B12-vitamin kan hjælpe med at balancere testosteronniveauet, hvilket bl.a. er afgørende for produktionen af sædceller.

Q10 er især vigtigt for manden, da Q10 forbedrer sædcellernes svømmeevne og dermed sandsynlighed for at nå frem og befrugte ægget i æggelederen.

Husk altid at tage en multivitamin/mineral i god kvalitet som basis, inden du supplerer med yderligere tilskud af enkelte vitaminer og mineraler. Det er rigtigt vigtigt for, at den indbyrdes balance mellem de forskellige stoffer ikke bliver skæv.

Balance gennem fordøjelse og behandling

Kroppens sundhed er i høj grad også afhængig af, at fordøjelsen fungerer bedst muligt. Fordøjelsen er afgørende for, at de gode næringsstoffer fra kosten rent faktisk optages i kroppen. Tarmsystemet er producent af store mængder hormoner. Og mindst 70 pct. af immunforsvaret er bosiddende i fordøjelsessystemet. Når kroppen skal tilbage i balance, er der derfor rigtig god mening i at tage et tilskud af mælkesyrebakterier, som er gavnlige bakterier for tarmenes miljø og funktion. Tilskud af mælkesyrebakterier kaldes også probiotika.

Ud over de helt håndgribelige næringsstoffer og gavnlige bakterier til kroppen, så er der også hjælp at hente i homøopatiens verden til at opnå den ønskede graviditet. Det homøopatiske middel Testes Comp. er specielt udviklet til at stimulere mænds sædcelleproduktionen og sædcellernes vitalitet. Ovaria Comp. er et homøopatisk middel til kvinder, der stimulerer hormonproduktionen og dermed udviklingen af æg.

Zoneterapi og akupunktur kan også hjælpe kroppen til at komme i balance og dermed til at skrue op for frugtbarheden.

Samlet set er der altså rigtigt mange ting, som kan hjælpe ønskebarnet til at finde vej til jeres familie. Måske virker det lidt uoverskueligt. Men tag gerne artiklen her med ned i din lokale helsekostbutik. Så kan de guide og hjælpe dig godt i gang.

__________

OBS: Hvis I døjer med at blive gravide

Det er vigtigt at tjekke med en læge eller kvalificeret specialist for problemer med barnløshed at undersøge for eventuelle potentielt alvorlige underliggende sundhedsmæssige problemer.

Mange – både kvinder og mænd – kan også drage fordel af at få individuel vejledning af f.eks. en kostvejleder, homøopat el. lign.