Er du ”omstillingsparat”?

Af: Birgitte Aagard, coach

Foto: Shutterstock

Livet er fuld af udfordringer og forandringer, som du ikke selv har taget beslutning om. Det kan være ærgerligt, irriterende, frustrerende, sindsoprivende – alt efter niveau. Og ofte forventer omgivelserne, at du bare indretter dig efter de nye forhold …

På din arbejdsplads skal du være ”udviklingsorienteret”. Dine nærmeste forventer, at du er ”rummelig”. Og corona-pandemien har krævet det store kørekort i krisehåndtering. Er du ”omstillingsparat” nok til at mestre det hele?

Klar til forandring?

Når forandringerne står i kø, krisen kradser og kaos spreder sig, får nogle af os våde håndflader og begynder at spejde efter en tryg krog, hvor rutinerne og stabiliteten endnu holder stand. Men nogle gange er det bare ikke sådan. Så bestemmer vi ikke selv, hvad vi skal kunne omstille os til … Livet gør ved os, som det vil.

Når vi står der, midt i en pludselig udfordring, har vi brug for at finde fodfæste til at klare det, der er og (måske!) kommer.

Uvisheden alene kan være den største udfordring, fordi hvad er det helt præcis, vi skal forberede os på?

Og hvad kan vi selv gøre for at finde den nødvendige ro og styrke til at omstille os, være fleksible og parate?

Hvad nu, lille du?

Når du skal klæde dig selv på til store og ofte pludselige forandringer som f.eks. sygdom, skilsmisse, økonomisk usikkerhed, pandemier og andre udefrakommende kriser, så har du brug for tre ting:

  • Kende dine behov
  • Forberede dig
  • Søge den hjælp, du behøver

Men først og fremmest kræver fleksibilitet og omstillingsevne, at du er bevidst om dine egne adfærds- og behovsmønstre, fordi vanens magt er stor og de blinde vinkler endnu større. Især når vi er pressede.

Bliv klogere på dig selv i testen nedenfor. Så er du bedre rustet til at tage kampen op med de fleste kriser.

TEST: Glad for vaner, omstillingsparat eller vild med forandring?

Forestil dig, at du befinder dig i den beskrevne situation, og vurdér, hvordan du vil reagere ud fra følgende pointskala:

1 – Du forsøger at ignorere eller argumentere direkte mod ”rigtigheden” eller rimeligheden af den nye situation.

2 – Du overvejer, hvordan du kan komme nogenlunde ubemærket igennem situationen, alt imens du håber, at alt bliver som tidligere.

3 – Du accepterer situationen og justerer dine egne forventninger/behov, selvom du føler dig lidt utryg og måske ked af det.

4 – Du ser overordnet positivt på situationen, har måske allerede forudset den. Du skal bare bruge lidt tid til at tilpasse dig.

5 – Du ser hurtigt nye muligheder, og trives med, at du bliver udfordret og lærer noget nyt, især om dig selv.

Situation:

Du får en ny chef, som arbejder på en helt anden måde end den tidligere. Den nye chef rokerer om på opgavefordelingen, og du skal varetage nye opgaver og følge nye procedurer.

Du får ved et almindeligt helbredstjek at vide, at du skal lægge din livsstil om og ændre dine kostvaner markant (mindre salt, sukker, fedt, alkohol) for ikke at skulle tage medicin resten af dit liv.

Du får ved et tilfælde at vide, at din partner ser efter anden bolig – han/hun er blevet set til fremvisning af en lejlighed. Du konfronterer ham/hende med det, og han/hun indrømmer, at han/hun overvejer at gå fra dig.

Din bank orienterer dig om, at vilkårene for din opsparing er blevet ændret, og du skal træffe beslutning om en ny investeringsplan.

En ny lovgivning sætter nye rammer for dine muligheder for at bygge om. Du har gennem flere år sparet sammen til denne ombygning af dit hus/din lejlighed.

Et flertal i familien har besluttet at ændre juletraditionerne. Du har egentlig ikke tænkt, at noget skulle ændres, og du havde ikke mulighed for at deltage til den sammenkomst, hvor beslutningen blev truffet.

Din ven/veninde vælger at aflyse en aftale, 2 dage før I skulle til en eksklusiv og sjælden koncertoplevelse. Det er sket før, at han/hun melder sådanne ændringer sent ud uden særlig grund, og du har et stykke tid overvejet fremtiden for jeres venskab.

Antal point:

7-12 point: Du har svært ved forandringer, og vil ofte opdage – for sent – at dine relationer og privilegier lider under det. Du beklager dig enten højlydt eller forsøger at ”gøre dig usynlig”. Du har vitterligt brug for at lære værdien af ”sindsrobønnen”.

13-25 point: Dit fokus er at overleve forandringer, og du kæmper med at se eller opdyrke de fordele, der kan ligge i situationen. Du har ofte tendens til at give ”den anden part” skylden. ”Sindsrobønnen” er relevant for dig.

26-30 point: Du gør meget for at tilpasse dig, og selvom du måske brokker dig lidt i starten, oplever du ofte, at du efter en stor forandring er glad for, at det er sket. Du kender “sindsrobønnen”, men har det lidt svært ved det, du ikke kan ændre.

31-35 point: Du er klar på det meste og uden tvivl omstillingsparat! Til gengæld kan du glemme at få dig selv helt med, og bliver af og til overrasket over de langsigtede konsekvenser af ”alt det nye”. Du kan ikke se formålet med “sindsrobønnen”, men mangler nok lidt ”visdom til at se forskellen”.

Når du læser dit resultat, skal du huske:

Testen er vejledende, og der vil være ”grænsetilfælde”. Læs de to ”testsvar”, som ligger omkring dit pointtal, og mærk efter, hvor du reelt befinder dig. Måske varierer det meget fra situation til situation, men overvej de tre ting under ”Hvad nu, lille du?”:
1) Hvad har du brug for i den nye situation?
2) Hvordan skal du forberede dig?
3) Hvem kan hjælpe dig?

Sindsrobønnen

Gud, giv mig sindsro til at acceptere det, jeg ikke kan ændre,

mod til at ændre de ting, jeg kan,

og visdom til at se forskellen.

(ref. Reinhold Niebuhr, amerikansk teolog og filosof i USA (1892-1971), eksakt ordlyd kan variere)

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*