Er du på talefod med din mave?

Af: Sofie Winther Askgaard

Foto: Ditte Capion og Matilda Yokelin

I en travl hverdag har mange hverken tid eller overskud til at mærke efter, hvad kroppen fortæller os, og det kan gå ud over fordøjelsen. Men hvis vi lytter godt efter, fortæller maven os faktisk ofte, hvad den har brug for, siger zoneterapeut og akupunktør Katrine Birk, som i den forbindelse deler nogle fantastiske behandlingspunkter fra sin nye bog ‘Tryk & Glad Kvinde’.

Dagevis uden at komme på toilettet eller dage, hvor man hele tiden skal.

Dage, hvor maven gradvist bliver pustet op, så den om aftenen ender som en spærreballon, der gør ondt.

Det er noget, de fleste kan nikke genkendende til at have prøvet, men for nogle er problemer med fordøjelsen en daglig og meget uvelkommen gæst.

Det er selvfølgelig oplagt, at kosten er den store synder, men det hænger også sammen med stress og manglende kommunikation mellem vores mave og vores hoved, mener zoneterapeut og akupunktør Katrine Birk.

– Når vi er stressede, har vi det med at spise dårligt, men vi kommer også længere væk fra at kunne mærke os selv og vores krop, fordi vi hverken har tid eller overskud til det. Når vi ikke hører, hvad kroppen fortæller os, og samtidig har adgang til alverdens mad, ryger vi ofte ind i en ond spiral og får proppet os med alt muligt, som kroppen ikke har godt af, forklarer Katrine Birk, der netop har udgivet bogen ‘Tryk & Glad Kvinde’.

Formålet med bogen er at lære os at at genetablere kommunikationen mellem krop og hoved, så vi kan blive bedre til at mærke efter og trykke os selv fri for forskellige gener.

Blide tryk booster fordøjelsen

Zoneterapi og akupressur kan både hjælpe akut med at sætte gang i et forstoppet tarmsystem – eller det modsatte – og forebyggende ved at skabe større kropsbevidsthed, fordi vi samtidig bruger tid på at mærke efter i kroppen og trykke kærligt på de forskellige punkter og zoner, mener Katrine Birk.

– Med blide tryk og massage kan vi sende energi til tarmsystemet, så det kommer i bedre balance, og denne lille stund for os selv, hvor vi er kærlige over for vores krop, hjælper os til mindre stress. Det gør, at vi helt naturligt mærker vores krop og dens behov bedre, forklarer Katrine Birk og uddyber:

– Du kan altså både give din fordøjelse et boost, men også indirekte arbejde med at mærke din krop bedre, og det vil gøre dig i stand til at tage bedre beslutninger om f.eks. din kost, fordi du begynder at kunne mærke, hvad din mave fortæller dig, at den har brug for.

Vær sød ved din mave

Hvis du skal kunne høre, hvad din mave fortæller dig, er du nødt til at behandle den pænt.

“Dumme mave”, “grimme deller” og “jeg er for tyk” er bestemt ikke at være sød ved din mave, men det er ofte sådan, vi taler til og om den ret store og vigtige del af vores krop, understreger Katrine Birk.

– Men prøv at forestille dig, at der bor en lille pige eller dreng inde i maven, som vi egentlig gerne vil lytte til, for at han eller hun kan få det bedre. Så er det jo absurd, at du skammer ham eller hende ud og siger: “du er grim”. Vi er hårde ved vores krop, fordi der er så meget, vi gerne vil ændre ved den, men vi er nødt til at tænke over – og sende kærlighed til – det store arbejde, maven faktisk gør for os, siger Katrine Birk.

Hun opfordrer samtidig til, at du lytter lidt mindre til, hvad eksperter eller “oppe i tiden-kure” fortæller dig, at du skal spise, og mere til det, din egen krop fortæller dig.

– Sæt tid af til bare at være til stede med dig selv og mærke dig selv. De fleste har hele tiden gang i et eller andet eller er “på” f.eks. på de sociale medier, så vi mærker aldrig efter. De færreste har en god kommunikation med deres mave, men bare det at trække vejret ordentligt ned til maven, kan være med til åbne op for, at vi bedre kan mærke, hvilken mad der er god for vores fordøjelse, siger hun.

Guide: Tryk dig selv til en bedre fordøjelse

Katrine Birk har sammensat et lille uddrag af fantastiske punkter og zoner for maven og fordøjelsen fra hendes nye bog ‘Tryk & Glad Kvinde’.

Tryk gerne 1-3 minutter på hvert punkt, men mærk efter, hvad kroppen fortæller dig.

Føles det rart, kan du roligt fortsætte. Er det ubehageligt, skal du stoppe.

Du kan bruge programmet både til akutte fordøjelsesproblemer, men også gerne forebyggende.

Hvis du er bekymret over dine symptomer, skal du selvfølgelig altid gå til din læge.

PUNKT 1: Styrker mavesækken

Hvis du tit bliver oppustet eller forstoppet, når du spiser bestemte fødevarer, kan du måske ikke tåle dem, men det kan også skyldes en svaghed i din mave-energi. Massér denne zone for at balancere mavesækken og styrke fordøjelsesprocessen generelt.

Sådan finder du zonen: Under begge fødder sidder den under den lille ‘trædepude’ under storetåen, men på venstre fod strækker den sig lidt længere over mod de andre tæer og stopper cirka under tå nummer tre.

PUNKT 2 : Hjælp til tyndtarmen

En god zone, der kan hjælpe mod alle former for maveproblemer, fordi tyndtarmen er en vigtig del af mave-tarm-systemet og blandt andet optager næringsstoffer fra det, du spiser.

Sådan finder du zonen: Den sidder lige midt under foden i det bløde kød, hvor du kan stryge blidt eller lave dybe, cirkulerende tryk.

PUNKT 3 : SOS mod forstoppelse

Denne zone, tyktarmszonen, kan virkelig lindre og løsne ved forstoppelse, men også ved diarré og oppustethed. Som bonus sidder en stor del af vores immunforsvar i tyktarmen, så det kan du også booste ved at massere her.

Sådan finder du zonen: Start på højre fod, hvor zonen begynder under foden lige ved hælkanten. Herfra løber den op på cirka midten af foden og drejer vandret over mod venstre fod, hvorfra den fortsætter fra cirka midten af svangen over til kanten og her bøjer ned igen og ender langs hælen. Massér gerne i den beskrevne retning.

PUNKT 4 : Få ro på maven

Flere skønne punkter, som er gode til at afstresse og berolige hele mave-tarm-systemet, særligt hvis du er oppustet, forstoppet eller har løs mave på grund af stress.

Sådan finder du punkterne: De sidder alle på indersiden af foden, lige ved kanten af hælen, og de sidder på begge fødder, hvor det er særligt godt med et cirkulerende tryk.

PUNKT 5 : Mod kramper og luft

Et skønt punkt, der virkelig hjælper din mave i balance, særligt hvis du er oppustet eller har forstoppelse. Det kan også lindre, hvis du har kramper og smerte under din menstruation.

Sådan finder du punktet: Det sidder tre fingres bredde vandret fra din navle på begge sider af maven. Blide og langsomme tryk er mest behageligt for de fleste.

PUNKT 6 : Power til hele din mave 1

Hvis du er oppustet, er det her et skønt punkt at massere, fordi det sidder på maven. Det kan som bonus også virke forløsende på følelser, som du måske lukker inde i dig selv, hvor de i stedet kan komme til udtryk i form af forskellige mavegener.

Sådan finder du punktet: Det sidder lige midt på kroppen omkring en hel hånds bredde over navlen. Ret dig op, når du masserer her, i stedet for at være foroverbøjet, for så kan du bedre komme til.

PUNKT 7 : Power til hele din mave 2

Punket her er allround godt for hele mave-tarm-systemet, samtidig med at det kan virke styrkende på dit immunforsvar.

Sådan finder du punktet: Det sidder på oversiden af albuen, lige mellem den lille hudfuge og knoglen. Du kan både trykke, nulre og vride her.

PUNKT 8 : Power til hele din mave 3

Ét af de kraftigste mavepunkter på hele kroppen, som kan virke styrkende og regulerende på alle former for maveproblemer og ovenikøbet være med til at styrke kroppen generelt.

Sådan finder du punktet: Det sidder fire fingres bredde fra nederste del af knæskallen samt én tommelfingers bredde ud fra skinnebensknoglen. Er det svært at finde punktet, så bare sørg for at massere godt i hele området her.

 


Om bogen og forfatteren

Katrine Birk er en af Danmarks førende formidlere af zoneterapi og akupressur til hjemmebrug og har fået stor succes med bogserien ‘Tryk & Glad’.

Hun er nu aktuel med bogen ‘Tryk & Glad Kvinde – Hjemmebehandling, der kan give dig ro, hormonel balance, feminin styrke, stærkt helbred og indre power!’

Den er smækfuld af guides til, hvordan du kan trykke og massere dig fri for f.eks. stress, træthed, menstruationssmerter, overspisning, PMS, nedsat sexlyst og oppustet mave.

Læs mere på katrinebirk.dk og på Instagram @katrine_birk.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*