Er mørk chokolade virkelig sundt?

Af: Freja Fredsted Dumont

Foto: Adobe Stock

Ja, det er det faktisk. Mørk chokolade har forbindelser, der bidrager til en hjertevenlig livsstil. Men! Alt med måde, for spiser du for store mængder, bidrager det til ekstra fedt, sukker og kalorier og ødelægger de sundhedsmæssige fordele.

Kender du det? Lækkersulten sniger sig ind på dig, men du holder igen – for denne gang vil du overholde dine sundhedsløfter overfor dig selv.

Her kan et stykke mørk chokolade, gerne med 75 eller 80 procent kakao blive din redning – for samtidigt med, at du får stillet dit behov for noget lækkert, har du ikke ”syndet” med noget usundt – faktisk gavner den mørke chokolade din hjertesundhed.

Men spis med måde, for chokolade i større mængder kan også have ugunstige effekter.

Dit hjerte elsker mørk chokolade

Ifølge forskning er mørk chokolade godt for hjertesundheden, og det er flavonoiderne i den mørke chokolade, som har denne effekt.

Flavonoider er en gruppe bioaktive stoffer, som naturligt findes i kakao, mørk chokolade, grøn te, rødvin, grøntsager, frugter og nødder. Kakao og mørk chokolade har den højeste koncentration af flavonoider, og indeholder langt mere end de øvrige fødevarer. Ca. 10 pct. af vægten af kakaopulver er flavonoider.

Flavonoiderne har en hjertevenlig effekt ved at modvirke betændelse i blodårene og dannelse af åreforkalkning, virke blodtrykssænkende, samt forbedre blodets fedtstoffer (hos personer med højt kolesterol).

Mørk chokolade udvider blodkarrene, fordi de bliver mere elastiske og villige til at “slappe af”. Det kan have en blodtrykssænkende effekt, især hvis du lider af højt blodtryk, og her kan et moderat dagligt indtag af mørk chokolade derfor bidrage til et bedre kredsløb.

Spis med måde

Det er vigtigt at huske, at det er den mørke chokolade, som har den sundhedsgavnlige effekt. Hvid chokolade og mælkechokolade har ikke de samme gode helbredseffekter, eftersom den gunstige effekt i mørk chokolade kommer af de sunde flavonoiderne fra det høje kakaoindhold.

Alligevel skal du begrænse indtaget. Mørk chokolade indeholder nemlig også en del kalorier (500 kcal per 100g), og spiser du større mængder, vil det føre til vægtstigning og dermed have negativ indvirkning på hjerte og blodårer.

Et lille til moderat dagligt indtag til dit mellemmåltid er altså at foretrække.

Kilde:https://www.sundhed.dk

 

4 kommentarer

  • Peter mikkelsen siger:

    Skønt at vide. Det er lidt ligesom rødvin. Kvalitet frem for kvantitet.
    Jeg nyder begge dele næsten hver dag. Og føler mig super sund.

  • C. E. Hansen siger:

    Hvad er et “moderat dagligt indtag” (antal gram)?

  • Hanna Rosdam siger:

    20 gram pr dag er fint 🙂

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *