Erstat salt og sukker med krydderurter

Danskerne får for meget salt og sukker. De to usunde smagsforstærkere kan ofte erstattes af mere sofistikerede krydderurter. Vi giver nogle tips.

Vi fylder os med for meget salt og sukker. Årsagen er sjældent saltbøssen og sukkerskålen på spisebordet; det er i højere grad fødevareproducenterne, der bruger de to ingredienser i overflod i færdigvarerne. Det er de billigste smagsforstærkere og konserveringsmidler på markedet. Så når du køber færdigvarer såsom rugbrød, tomatsovs, pølse eller et morgenmadsprodukt, er der ofte mere salt eller sukker i varen, end hvis du selv havde produceret den hjemme i dit eget køkken.

Reducer salt og sukker

Derfor er der god grund til at holde igen med saltet og sukkeret, når du selv går i køkkenet. De færreste af os kan leve en dagligdag uden at købe en hvis andel færdigvarer, så du må i stedet kompensere, når maden er hjemmelavet.

Væn dig til mindre salt og sukker

Det er også et spørgsmål om tilvænning. Hvis du først har vænnet dig til salt eller sød mad, tager det noget tid at skære ned for forbruget. Salt lammer smagsløgene, og det tager noget tid, før de finere smagsnuancer atter træder frem i maden. Men det er bestemt ventetiden værd.

Hvor saltet øger risikoen for hjertekarsygdomme, og sukker øger risikoen for fedme og diabetes, øger krydderurterne blot ”risikoen” for et sundere helbred.

Brug krydderurter i stedet for salt

Krydderurter som oregano, timian, rosmarin, persille og hvidløg er gode smagsforstærkere, der kan reducere brugen af salt.  Dild kan næsten erstatte saltet. Prøv f.eks. at bruge mindre salt ved kartoflerne og læg i stedet en god kvist dild i vandet (ikke den pyntedild uden smag, man som oftest ser i supermarkedet i krukker – men en rigtig, smagfuld kvist dild fra haven eller en god grønthandler).

Krydderurter er en sund tilsætning til maden. Her er en oversigt:

Persille

Persille indeholder næsten seks gange så meget C-vitamin som appelsiner. Derudover er persille rig på provitamin A, der er et stof, som får kroppen til selv at producere A-vitamin.

Dild

Dild er sprængfyldt med carotener, C-vitaminer og andre antioxidanter, ligesom urten også har et pænt indhold af både kalk og jern.

Purløg

Purløg er muligvis den letteste urt at have i haven. Den er svær at tage livet af. Den har flere vildtvoksende slægtninge, såsom ramsløg, og er rig på både A-, B- og C-vitaminer.

Hvidløg

Hvidløg hæmmer forhøjet blodtryk og kan sænke kolesterolniveauet. Tre fed friske hvidløg om dagen er godt for helbredet.

Rosmarin, basilikum, oregano og timian

Rosmarin er en af naturens mest effektive antioxidanter. Det hæmmer kræftudvikling og hukommelsessvigt. Der er essentielle olier i urterne, der også er godt mod forkølelser. Timian er kendt som en god kur mod hoste – især som te.

Kanel

Kanel hører måske ikke til i familien af krydderurter, men krydderiet er godt til mere end risengrød. Kanel sænker kolesteroltallet og kan have gavnlig effekt på diabetes 2 (gammelmands-sukkersygen). Brug f.eks. kanel som erstatning for tilsat sukker i æblemosen. Herhjemme ser vi mest kanel i desserter, kager og te – men kanel er f.eks. et fremragende krydderi sammen med kyllingekød.

Vær ikke saltforskrækket

Du skal ikke være forskrækket for salt – og hvis du ellers er sund og rask, er der ingen grund til helt at kvitte saltet. Vi har jo brug for salt. Men det kan være en god idé at vælge en god flagesalt uden antiklumpningsmiddel. Antiklumpningsmiddel er ofte aluminiumpulver, der kan skade hjernen. Brug en god havsalt til kogning m.v. og smag retten til med en god flagesalt fra enten Læsø eller Mariager. Sydesaltet fra Læsø og Mariager er udvundet af millioner år gammelt havvand og er vel det tætteste, du kommer på sund salt.

Vær ikke sukkerforskrækket

Hverken sukker eller honning er sundt. Ganske vist kan både honning og råsukker indeholde nogle vitaminer og mineraler, men det er i så små doser, at det ingen positiv indvirkning har på helbredet. Raffineret, hvidt sukker er til gengæld garanteret fri for alle tilløb til sundhed og indeholder intet andet end kalorier. Men selvom sukker ikke er sundt, behøver det heller ikke være usundt. Brug det med omtanke og fravælg det hvide sukker; Råsukker og honning smager af lidt mere, så det kan få dig til at bruge lidt mindre.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*