Et vitamin du ikke kan undvære

Af: Carsten Gottlieb

Foto: Shutterstock

B12-vitamin er vigtigt for immunforsvaret, men mange mennesker får for lidt. Især hvis de undgår kød og mælk.

Flere og flere vender ryggen til animalske fødevarer og vælger en plantebaseret kostplan. Et liv som vegetar kan have mange fordele, for vegetabilsk føde er rig på næring og kan støtte et sundt og energisk liv.

Dog er der en lille mængde stoffer, som du ikke får nok af, hvis du helt fravælger animalsk baserede fødevarer. Selvom vegetarisk kost med mange grøntsager i de fleste tilfælde vil give dig en bedre fordøjelse og tarmfunktion – og dermed også et stærkere immunforsvar – skal du være opmærksom på de næringsstoffer, du ikke får naturligt, når du ikke spiser animalske produkter.

Kroppen danner ikke B12

Det vigtigste af disse stoffer er B12-vitamin, som naturligt næsten udelukkende findes i kød, lever, fisk, skaldyr, æg og mejeriprodukter.

B12 har en vigtig funktion for, at dit immunforsvar og dit nervesystem fungerer normalt. B12 understøtter en normal psyke og er med til at mindske træthed og udmattelse. Vitaminet spiller også en betydningsfuld rolle i energiomsætningen på celleniveau.

Mangel på B12-vitamin kan derfor være temmelig alvorligt. Og desværre vil du ikke opdage, at du er i underskud på vitaminet, før din krop er begyndt at lide under manglen. Kroppen kan ikke selv danne B12-vitamin og er derfor afhængig af at få det tilført.

Tilskud til ældre mennesker

Mange af de unge mennesker, som har valgt en vegetarisk levevis, definerer sig som fleksitarer. Deres lejlighedsvise indtag af eksempelvis æg, fisk eller mejeriprodukter har stor betydning for, at de opnår tilstrækkelige mængder af B12.

Kroppen kan lagre B12 i flere år, indtil den har brug for vitaminet. Men det kræver naturligvis, at der kommer noget B12-vitamin ind i kroppen med jævne mellemrum. Derfor er det vigtigt for især de, der lever strengt vegetarisk eller vegansk, at de supplerer kosten med et tilskud af B12-vitamin i letoptagelig form som f.eks. BioActive B12, der består af methylkobalamin i tyggetabletter.

Behovet gælder også ca. 15% af den ældre befolkning, fordi kroppens evne til at optage B12 fra kosten forringes med alderen.

Zink, selen og D-vitamin

Nogle andre næringsstoffer, som vegetarkost indeholder mindre af, er zink, D-vitamin og selen. Alle tre stoffer er vigtige for immunsystemet. Selen spiller desuden en vigtig rolle i forbindelse med bl.a. stofskiftet og forplantningsevnen, så det kan være en god ide for vegetarer at supplere kosten med tilskud også af disse stoffer. Hele 88,7% af indholdet optages i kroppen, viser forskning på denne specifikke selengær.

I den forbindelse kunne det være relevant at fremhæve selen-tilskuddet SelenoPrecise, fordi det har en dokumenteret høj optagelighed.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*