Den klassiske machomand er yt. En mands vigtigste værdier er hæderlighed og at have styr på sit liv, viser undersøgelse.
Går du og drømmer om at være en rigtig mand? Så kan du godt kassere brylcremen, netundertrøjen og Don Johnson-solbrillerne anno 1983. Mange årtiers skiftende idealbilleder af de rigtige machomænd, der har frække glimt i øjnene og er vilddyr på diverse lagener, er yt – i hvert fald ifølge mændene selv. Det er, hvad en undersøgelse publiceret i Journal of Sexual Medicine har konkluderet, efter at forskerne havde spurgt 28.000 mænd mellem 25 og 75 år. Machofiguren er ligegyldig Resultatet er ganske entydigt: I dag gør det dig ikke til en rigtig mand at ride mod solnedgangen, sparke døren til saloon'en op og bestille en dobbelt whiskey i baren. Machofiguren er ligegyldig, så se hellere at blive et hæderligt menneske med styr på liv, job og omgangskreds. Det er nemlig det, der betyder noget. Resultaterne er ikke overraskende Kønsforsker ved Oslo Universitet Jørgen Lorentzen er ikke overrasket, for den nye undersøgelse ligger helt i tråd med mange af resultaterne i de nyeste norske mandestudier. »Studiet bryder nok med mange indgroede myter om mænd. Men for mig er resultaterne ikke overraskende«, siger han til forskning.no. Hæderlighed i vigtigst Kun tre procent mente, at et aktivt sexliv er det som i stærkeste grad definerer maskulinitet, og endnu færre var af den opfattelse, at det betyder mest at se godt ud og være attraktiv. Det er de bløde værdier, det handler om. Vigtigst er hæderlighed (33 pct.), efterfulgt af at have styr på sit eget liv (28 pct.), være respekteret og afholdt af sine venner (13 pct.) og at have et godt job (10 pct.). Kan være svært at forholde sig til Det kommer muligvis bag på filmproducenter, som stadig forsøger at bilde os ind, at rigtige mænd kan opføre sig som primitive neandertalere, når blot de ligner en krydsning mellem Clark Gable og Mads Mikkelsen. Det har Jørgen Lorentzen også noteret. »Det bløde mandebillede kan være svært at forholde sig til for mænd, som ikke har det godt med sig selv. Derfor kan det være let at kaste sig over de billeder der formidles«, mener han. Mænd fra Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Spanien, Italien, USA, Mexico og Brasilien deltog i undersøgelsen.
Kilde: Politiken