Få den direkte kilde til Omega 3-fedtsyrer gennem marine-alger

Af: Freja Fredsted Dumont

Foto: Adobe Stock

Ny forskning har fundet den direkte kilde til Omega 3-fedtsyrer i mikroalger. Ved at udnytte denne sunde mikroalge undgår man helt ophobningen af miljøgifte gennem fødekæden, og samtidigt kan marine-alger dyrkes bæredygtigt i produktionsanlæg – helt uden at tømme havene.

De fleste tror, at fisk og krill selv producerer omega 3. Det er dog ikke tilfældet – de får nemlig deres omega 3-fedtsyrer fra mikroalgerne. Mikroalgerne er allernederst i fødekæden og er således den oprindelige kilde til omega 3-fedtsyrer.

Fiskeolie er i sagens natur udvundet af fisk, men processen, hvormed man fremstiller fiskeoile, er meget lang og vanskelig. Dette skyldes bl.a., at mange miljøgifte fra havet ophober sig i fiskene hele vejen op gennem fødekæden.

Men nu er det altså muligt at dyrke mikroalger i kontrollerede anlæg, så man får et bæredygtigt alternativ til de vigtige fedtsyrer og helt undgår miljøgifte.

Den direkte kilde til Omega 3

Med det nye produkt Vegetabilsk Omega-3 fremstillet af marine-alger kan du nu spise den direkte kilde til omega 3-fedtsyrer og samtidigt undgå ophobningen af miljøgifte gennem fødekæden.

Algerne i Vegetabilsk Omega-3 er samtidigt bæredygtige, idet de dyrkes i kontrollerede FDA-godkendte produktionsanlæg. Man kan således dyrke alle de marine-alger, der er brug for uden at tømme verdenshavene.

Desuden er der ingen risiko for bismag med Vegetabilsk Omega-3, da kapslen ikke indeholder fisk, og vegetarer og veganere kan med det nye produkt nu også få adgang til de vigtige omega-3 fedtsyrer.

DHA er vigtig for din hjerne

Men hvorfor er Omega 3-fedtsyrer så livsnødvendige for kroppen? Det er de specielt, fordi de indeholder Docosahexaensyre (DHA) og Eicosapentaensyre (EPA), som kroppen i høj grad har brug for.

Omega 3-fedtsyrerne DHA og EPA er indbygget i den cellemembran, som omgiver alle kropscellerne. Efter behov bliver de omdannet til eikosanoider, som er en stor gruppe af hormonlignende signalstoffer

Da omega 3-fedtsyren DHA udgør mellem 20-30 pct. af hjernens fedtstoffer, er tilførslen af DHA især vigtig for både hjernens opbygning og funktion. Uden DHA og EPA i cellemembranerne ville signalstoffer som f.eks. Nor-Adrenalin, Dopamin, Acetylkolin og Serotonin have svært ved at passere. Disse signalstoffer er bl.a. med til at bestemme humør og personlighed.

Godt for hjerte, øjne og graviditet

Adskillige forsøg viser, at der også er en sammenhæng mellem indtagelse af Omega-3 fedtsyrer og et sundt hjerte. DHA er nemlig utroligt vigtigt for et sundt kredsløb, eftersom det forbedrer vævenes og karrenes funktion.

I øjets nethinde findes høje koncentrationer af DHA, særligt i fotoreceptorerne. Stoffet har stor betydning for de signalstier, der omdanner lyssignaler til nerveaktivitet, og DHA er således nødvendigt for et optimalt syn i alle aldre.

DHA-tilførslen har også stor betydning både før, under og efter graviditeten for fosterets/barnets udvikling af hjernen, øjnene, centralnervesystemet samt den kognitive udvikling. Under graviditeten sker en DHA-overførsel fra moderen til fosteret, og efter fødslen sker denne overførsel via brystmælken ved amning. Derfor er det vigtigt, at mødre både før, under og efter graviditeten får tilført tilstrækkeligt med DHA i form af omega-3.

 

 

 

2 kommentarer

  • Per siger:

    Jeg synes, det er lidt af en jungle omkring (omega3) olier, skal det være fiskeolie, vegetabilsk Omega-3, hørfrøolie, hampefrøolie. Jeg kan heller helt set bort fra en tanke, om der måske er økonomiske overvejelser ved den ene eller den anden anbefaling (follow the money plejer at være en god indikator).
    Umiddelbart er jeg mest til den plantebaserede omega3, så undgår jeg den oparbejdede forurening i fede fisk, og måske er gift diskussionen lidt overgearet ift. de begrænsede mængder fiskeolie vi måtte spise.
    Jeg læser artikler, hvor man anbefaler at kombinere hørfrø- eller hampefrøolien med fisk og fiskeolie.
    En andet sted læser jeg: ”Forklaringen på, hvorfor fiskeolien er bedre end hørfrøolie er som tidligere beskrevet, vegetabilske olier og fiskeolie indeholder begge Omega-3 blot i forskellige stadier. Hvis du indtager Omega-3 i form af fiskeolie, skal din krop ikke bruge energi og komplicerede processer på at omdanne det til de gavnlige Omega-3-fedt-syrer EPA og DHA. Det skal kroppen derimod, hvis du indtager en vegetabilsk olie (som eksempelvis hørfrøolie), da EPA og DHA ikke er tilstede i disse olier. Vegetabilske olier indeholder derimod „byggesten“, som kan omdannes til de essentielle fedtsyrer, hvilket vil sige, at kroppen selv kan danne EPA og DHA på baggrund af den vegetabilske olie. Denne proces er dog krævende for kroppen og kræver, at enzym (delta-6 desaturase, som kun findes i begrænset mængde) er til stede. Er det ikke det, kan processen ikke forekomme. Det betyder altså, at hvis du indtager vegetabilske olier i håb om at opnå den samme gavnlige effekt som fiskeolie, kan du nemt blive snydt. Oftest vil kun 7–11 procent af den vegetabilske olie blive omdannet til de gavnlige fedtsyrer EPA og DHA.”

    Fra en anden kilde har jeg fået at vide, at det er korrekt at animalsk omega3 er i en kemisk form længere fremme i omdannelsesprocessen til de biologiske aktive fedtsyre (EPA, DHA). Det giver mening set i lyset af, at dyr/fisk der spiser vegetabilsk omega3, omdanner disse til animalsk omega3 (de har ligesom gjort processen for mennesket).
    Det er mere usikkert, om det er korrekt, hvorvidt menneskets evne til at omdannet vegetabilsk omega3 til de biologiske aktive er begrænset. Det vil være genetisk (evolutionært) og miljømæssigt betinget. En umiddelbare vurdering vil være, at en eskimoer har formentlig sværere at omdanne vegetabilsk omega3 end en amazone indianer, da førstnævnte ikke rigtig har haft tilgang til vegetabilsk kost. Mennesket er i dag en seriøs blanding af mange herkomster, så det er svært at sige, om man er mere gearet til ene end det andet.
    Måske skal jeg i virkeligheden prøve mig frem. Viden og informationer er en ting, en helt anden er hvad der sker i praksis. At bruge viden som springbræt til at finde ud af hvad der virker for mig.

    Håber der er en i dette forum, der kan komme det nærmere.

    • Majbrit siger:

      Hej Per

      Nu er det jo lang tid siden, du spurgte, kan jeg se, men ingen har svaret dig, så her kommer mit bud:
      Læs/lån bogen ‘Den plantebaserede kost’ af læge Tobias Schmidt og Cand. Scient Maria Felding. Så får du videnskabeligt funderet klar besked om, hvad der er op og ned i fiskeolieproblematikken.
      Bogen er inddelt i afsnit, så du kan bare slå op under ‘fisk’ mm.
      Resten af bogen kan dog i den grad også anbefales. Den afklarer og afkræfter rigtigt mange kostmyter samt giver forklaringen på, hvorfor man nogle gange synes, der er modsatrettede anbefalinger mht. kost.

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *