Får du nok B-12 vitamin?

Af: Clara Edgar

Foto: AdobeStock

På tarmens inderside sidder store fangearme, som suger forskellige næringsstoffer til sig. Men præcist hvilke receptorer, – fangearme – som fanger B-12-vitaminet, har været ukendt indtil for ganske nyligt.

Tarmenes virkning og funktion er til stadighed et mysterium. Der er vel at mærke meget, vi ved i dag om, hvad der påvirker tarmen, og hvor vigtig den er. Men der er også meget, der endnu mangler at blive kortlagt. Kan tarmfloraen eksempelvis være skyld i psykiske sygdomme? Kan man fjerne hudlidelser og eksem gennem en målrettet tarmindsats? Det er nogle af de spørgsmål, der endnu ikke er enighed om blandt forskerne.

Hvad, det til gengæld er lykkedes to danske forskere at finde ud af, er, hvilke af tarmens receptorer, der opfanger B-12 vitamin. Og det er væsentligt, fordi det kan hjælpe med at redegøre for, hvorfor nogle mennesker har så svært ved at optage det vigtige vitamin.

Er du i risikogruppen?

Det er lektor, ph.d. Christian Brix Folsted Andersen fra Institut for Biomedicin ved Aarhus Universitet, som har stået i spidsen for det forskningsmæssige nybrud. Allerede tilbage i 2010 offentliggjorde han sammen med kollegaen Søren K. Moestrup viden om, hvordan receptorerne genkender vitaminet, men det er først med ny og avanceret teknologi, at de har fået mulighed for at studere, hvordan denne præcise receptor, ser ud.

Når det er væsentligt skyldes det som nævnt, at det kan gøre os klogere på, hvorfor nogle mennesker lider af B-12 vitaminmangel. For det er problematisk, hvis kroppen er i underskud af B-12 vitaminet. Det indgår nemlig i en række vitale processer – eksempelvis dannelsen af røde blodlegemer og understøttelse af immunsystemet. Vitaminet spiller også en aktiv rolle i cellernes energiomsætning, så lider man af mangel på B-12, kan man let føle sig træt og udmattet.

En tilstand man måske ofte forbinder med teenagere og ældre, men det kan teoriseres, at en del af ældres træthed er direkte relateret til vitaminmanglen. Det kræver nemlig en god mavesyre at gøre B-12 optagelig, og det er der desværre mange ældre, der ikke har. Derfor anslår man også, at omkring 15 procent af de ældre faktisk mangler B12 vitamin.

B-12 på den nemme måde

Men det er ikke kun ældre, der er i risiko for underskud. Også vegetarer og veganere kan lide af B-12 mangel, da vitaminet ikke findes i særlig mange vegetabilske fødevarer. Men for både de plantespisende, de ældre og de, der mistænker at kunne mangle B-12 – måske fordi man ikke spiser tilstrækkeligt varieret, er der håb.

For der er god forskningsmæssig evidens for, at kosttilskud med vitaminet kan give kroppen det, den har brug for. Også hvis man ellers har svært ved at optage det fra kosten. Kosttilskud som eksempelvis BioActive B12 er nemlig yderst optagelige, og kræver ikke at kroppen skal gennem en stor omdannelsesproces, før vitaminet når en form, der kan opfanges i tarmen og bruges i cellerne.

Tarmen vil unægtelig få stor forskningsmæssig bevågenhed i de næste mange år. Og forhåbentlig vil det lede til flere nybrud og svar på, hvordan vores organisme hænger sammen, og organerne påvirker hinanden. I dag ved vi lidt mere om B-12 end vi gjorde sidste år, og det er glædeligt for både celler og immunsystem.

2 kommentarer

  • Peter Vielsted siger:

    Kan man optage B12 fra BioActive B12 selvom man ikke har meget mavesyre

  • Mona Mønster siger:

    Jeg har prøvet at være i underskud af B-12 vitamin, så tager derfor altid et B complex tilskud (hvor alle B vitaminerne er samlet)

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *