Får du nok D-vitamin i mørket?

Af: Clara Edgar

Foto: Adobe Stock

Kroppen danner som bekendt D-vitamin, når solens stråler rammer huden. Desværre er strålerne på vores breddegrader ikke stærke nok i vinterhalvåret, og vi er derfor afhængige af at få dækket vores behov gennem kosten. Men det er ikke tilstrækkeligt for alle, og der kan være grund til at opsøge vitaminet aktivt, hvis man vil undgå at komme i underskud.

Når vi snakker vitaminmangel, er der ofte fokus på at øge indtaget gennem særlige fødevare, som er naturligt rige på det pågældende vitamin eller supplere med et kosttilskud. Og det er også to gode løsninger, såfremt man sikrer sig, at kosttilskuddet har god optagelighed. Men der findes faktisk en tredje løsning – i hvert fald når det drejer sig om D-vitamin.

For en ny brød-serie går imod danske dogmer om at berige mad med vitaminer. Brødet bliver nemlig bagt med en helt ny type gær, som er rig på D-vitamin. Gennem særlige procedure er det nemlig lykkedes Den Danske Gærfabrik at gøre gæren i stand til at omdanne naturlige steroler i gæren til D-vitamin. Der er altså ikke som sådan tale om, at man har tilsat vitaminet til brødet, men derimod at det er lykkedes at udnytte gærens evne til selv at udvikle det.

Gæren bliver brugt i en ny brødserie med navnet Livstykker, som kan købes hos kæden KonditorBager.

Og hvis du er i tvivl om, hvorfor det overhovedet er relevant at snakke om D-vitamin, kommer her en hurtig rundtur i vitaminets betydning.

D-vitamin har mange egenskaber

D-vitamin kommer fra kosten og fra solen, og bliver brugt i en lang række processer. For det første er vitaminet afgørende for, om kroppen kan få gavn af calcium, som er vigtigt for knoglerne. Har vi ikke nok D-vitamin i kroppen, kan calcium simpelthen ikke blive transporteret fra tarmen og derhen, hvor den skal gøre gavn.

Derfor er D-vitamin også med til at forebygge knogleskørhed, og man anbefaler, at ældre tager D-vitamin som kosttilskud. Men effekten stopper langtfra der. Ifølge Hjerteforeningen er der blevet fundet en sammenhæng mellem D-vitaminmangel og alt fra forhøjet blodtryk til hjerte-kar-sygdomme, leddegigt og type-1 diabetes.

Ifølge Kræftens Bekæmpelse har dyreforsøg også vist, at vitaminet kan reducere væksten af kræftceller. Og faktisk findes D-vitamin-receptorer på næsten samtlige celler i kroppen, hvilket betyder, at vitaminet spiller en rolle, men præcis hvilken, er endnu ikke kortlagt til fulde. Dansk forskning peger dog på, at immunforsvarets dræberceller ikke virker, hvis ikke der er nok D-vitamin til stede.

Beriget mad er en god løsning

Med det nye brød får man med to stykker dækket 30 procent af sit daglige behov for D-vitamin. Og så findes der endda en vegansk udgave af Livstykker, som er særligt væsentligt, da veganere er i risiko for underskud, eftersom meget D-vitamin fra kosten kommer fra animalske produkter.

Og faktisk viser en undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet, at berigede madvarer, er en god måde at undgå D-vitaminmangel. I et studie undersøgte man, hvad det betød, at 143 danske og pakistanske kvinder i tre måneder fik enten berigede eller almindelige produkter.

Efter forsøget havde ingen af de danske kvinder underskud, mens 23 procent af dem, der havde fået placeboprodukter, var i en mangelsituation. For de pakistanske kvinder var 3 procent med berigede produkter i underskud, mens det var 24 procent for placebogruppen.

Vi har i Danmark ikke tradition for at berige fødevare, selvom det er blevet taget op flere gange. Nu er der altså et beriget produkt på markedet, som kan være en god måde at undgå D-vitaminmangel over vinteren, hvor danskerne over en bred kammer er i størst risiko for underskud.

4 kommentarer

  • Mona Mønster siger:

    Interessant læsning, jeg tager året rundt ca.60-80 mg. og min sidste måling viste
    123 nmol/l, dette er vel meget normalt ?

  • Britta Frederiksen siger:

    Det sunde D-vitamin er, så vidt jeg ved D3. Hos producenten af gæren står der, at gæren giver D2-vitamin.
    Vær opmærksom på at der i DTUs forsøg blev der brugt D3.
    Jeg har tænkt mig at læse op på dette før jeg begynder at bruge penge på”livsstykker”.

  • Martin S siger:

    d-pearls dækker også vinterbehovet rigtig fint

    https://www.matas.dk/d-pearls-20-mcg-120-kapsler

  • Henning Rolapp siger:

    For at kunne optage og omsætte D-vitamin effektivt er det vigtigt at du har en rimelig måske højt magnesium niveau i kroppen. Jeg har skrevet dette her:

    Lad mig også give dette link, som jeg også fornemmer er rigtigt.
    http://www.magnesiumbalance.dk/d-vitamin-husk-altid-ogsaa-magnesium/
    D-vitamin og Magnesium er 2 meget tætknyttede næringselementer.

    Du omsætter og optager ikke magnesium, hvis du ikke har D-vitamin nok i kroppen. Og omvendt, du omsætter og optager ikke D-vitamin hvis du ikke har magnesium nok i kroppen.
    Og det er derfor det virker så godt, når du bader i havvand og samtidig får sol ( D-vitamin) på kroppen. Og dette har i mange år været min erfaring, og været det allerbedste middel mod min træthed.

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *