Familieliv under lockdown

Af: Clara Edgar

Foto: Adobe Stock

Børnefamilierne er hårdt ramt af de politiske beslutninger for at mindske spredningen af CO-VID 19. For pludselig er hjemmet også en skole, arbejdsplads, fritidshjem, sportsklub, biograf og alt andet, der normalt er en del af tilværelsen, men som nu er afskåret. Så hvordan navigerer man egentlig som forældre på en måde, der ikke går for meget ud over børnene?

Børn ser, hører og bemærker, at alt ikke er, som det plejer. Deres forældre er mere hjemme, de kommer ikke i børnehave eller skole, måske må de ikke se mormor eller lege med vennerne. De kan ikke komme til fodbold eller gymnastik og måske er ord som epidemi og dødstal blevet en del af deres bevidsthed.

Den situation, vi står i, er ny og en smule skræmmende for alle – voksne såvel som børn. Men hvor vi voksne kan forstå, hvad der sker, kan det være anderledes svært for de mindste at navigere i. derfor mener Børns Vilkår, at det er vigtigt, at man tager særligt hensyn til børnene i denne tid, og at man som forældre er opmærksom på, hvordan man er omkring sine børn.

For dage bliver til uger og uger indtil videre til en måned, og det er ikke til at sige, hvor længe vi skal holde os hjemme. Den tid kan, hvis ikke der bliver lagt klare rammer og taget hensyn, få konsekvenser for børnene.

Særligt peger organisationen på, at der er grund til at være ekstra opmærksom på, hvad der sker i barnets digitale verden. Dernæst appellerer de til, at forældre tager bestik af de nye vilkår i samværet med børnene.

Arbejd med de digitale relationer

Når skolerne er lukket og legeaftalerne i hvert fald i et vist omfang et udskudt på ubestemt tid, er det naturligt, at de børn, som i hvert fald har en alder, hvor de kan begå sig digitalt, i højere grad tyr til denne verden for socialt samvær. Det mener Børns Vilkår i sig selv ikke er en skidt ting. faktisk anbefaler de, at man udvider eventuelle retningslinjer for skærmtid under coronakrisen, så børnene kan opretholde kontakt til deres venner.

Men for dem, som måske i forvejen føler sig lidt udenfor, kan følelsen blive forstærket, hvis de også er holdt udenfor de digitale fællesskaber. Derfor kan det være en god ide at tale ekstra meget med sit barn om digital adfærd og opførsel – både hvis ens barn er klassens centrum, og hvis det normalt har en tendens til at føle sig alene eller ensom. Det kan også være en ide at række ud til andre forældre eller klasselæreren, hvis det digitale liv giver anledning til bekymring.

Der er meget godt ved at kunne være sammen med sine venner, uden fysisk at være i samme stue, i denne tid, hvor ensomhed kan blive et problem. Men man skal som voksen huske, at mobning ikke forsvinder, bare fordi skolen er lukket. Det kan sagtens rykke med ind i grupper og samtaler på sociale medier, hvor der faktisk kan ske en eskalering af den mobbende adfærd, fordi børnene ikke står ansigt til ansigt med hinanden.

”Jeg kommer lige om lidt”

Men det er ikke kun barnets jævnaldrende, man skal være opmærksom på. Det er også ens egen adfærd. Det gælder måske særligt, hvis man har mindre børn, men børn i alle aldre, kan blive påvirket negativt af forældrenes omgang med dem.

For mange familier vil man være vant til, at det at være hjemme er lig med familie tid. Sådan er det ikke mere. Mange passer også arbejdet fra hjemmet. Det kan være forvirrende for børn. Psykolog Malene Angelo fra Børns Vilkår forklarer, at børnene sagtens kan mærke, at noget er anderledes, men at de kan have svært ved at tage hensyn til den nye situation.

– De mindste børn er særligt sårbare, for de kan ikke udsætte deres behov for nærvær og omsorg. De hører forældres irritation i stemmen over at blive afbrudt i deres arbejde, de mærker hektiske kroppe, et flakkende blik og kan blive utrygge og have svært ved at rumme den afvisning, der ligger i endnu et: ”Jeg kommer om lidt”, udtaler hun i en pressemeddelelse.

Sæt klare rammer

Derfor mener hun, at der er vigtigt, at man tager sig tiden til at forklare sit barn, hvorfor man ikke kan lege lige nu og i videst muligt omfang opsætte klare rammer for, hvornår det er arbejdstid og familietid. Det kan eksempelvis være ved at forklare, at hvis mor eller far sidder inde på kontoret, så arbejder de, eller at når man har computeren fremme, laver man noget vigtigt, og når den er lukket, kan vi tegne sammen. Der er mange udgaver, men rammer er nøgleordet.

Et andet råd er, ikke at afbryde tiden med barnet for meget. Hvis man har sagt at fra klokken 12 til 14, så leger vi, jamen så er det også det, man gør. Slutteligt understreger hun også fordelen i at se på nogle af de begrænsninger, man ellers som forældre ligger på eksempelvis skærmtid i hverdagen. Det er en ny tid, og det kan kræve nye regler.

Vi forsøger alle at finde ud af at få den nye hverdag til at fungere. Men i stresset og frygten over at få arbejdslivet til at glide, må man altså ikke glemme, at børnenes virkelighed også er en væsentlig anden nu end for 10 dage siden.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*