Farvel til smerter uden medicin

Af: Clara Edgar

Foto: Adobe Stock

Hver femte henvendelse til egen læge skyldes smerter i muskler og led. En del vil sikkert ty til forskellige former for smertelindrende medicin for at komme gennem de sværeste dage, men faktisk kan træning i en del tilfælde være mindst ligeså godt – og med ny app bliver det nemmere at træne smerterne væk.

Smerter i muskler og led kan være enerverende. Måske lider du selv af dem? Ondt i knæet? Stramme skuldrer? Værkende ryg? Knagende hofte? For mange danskere er smerter en del af hverdagen. En undersøgelse fra Analyse Danmark viser, at mere and hver anden 3F’er og hver tredje dansker døjer med smerter grundet arbejde. Smerter, der vel at mærke har været så betydelige, at der har været behov for smertestillende medicin eller behandling.

Der er stor forskel på, om du arbejder på kontor eller slider og slæber som håndværker og mekaniker – men begge grupper kan rammes af store fysiske gener. Det kan skyldes for meget eller forkert belastning, men også forkerte siddestillinger og mangel på bevægelse.

Og det kan være nemt at tænke, at man skal holde sig i ro, når det gør ondt. Tage en pille, lægge sig i sengen og vente på, at det går over. Men det er langtfra sandheden. For mange kan det modsatte – nemlig at bruge kroppen, og bruge den rigtigt, være den bedste måde at blive smertefri eller i hvert fald lindre.

Målrettet og personlig træning

Selvom det kan virke paradoksalt, er det faktisk slet ikke mærkeligt, at god træning har netop denne effekt. Overlæge Ole Steen Nielsen forklarer, at det langtfra er farligt at bruge ømme muskler, men at det faktisk er den bedste måde at komme af med smerter, ligesom stærkere muskler kan være med til at mindske forskellen mellem arbejdsevne og arbejdskrav.

Ser man på, hvorfor netop skuldrene bliver ømme, skyldes det en lille og konstant spænding i skuldre og nakke, som kommer med stillesiddende arbejde, hvor man kigger mod en skærm og bruger fingrene til at lave præcisionsarbejde, som når man sidder foran computer. Dertil kommer, at man kun bruger en lille del af en muskel i denne type arbejde, som betyder, at man faktisk kan overbelaste enkelte fibre.

Der er altså god grund til at styrke musklerne. Men hvordan kommer man lige i gang? Det skal en ny app gøre det nemmere med. Idemanden bag er fysioterapeut og seniorforsker ved Arbejdsmedicin i Herning, David Høyrup Christiansen. Han forklarer i en pressemeddelelse, at appen er et redskab mod smerter, hvor man kan arbejde sammen med sin læge om at afprøve hvordan selvtræningen virker.

Man får tildelt et personligt program ud fra spørgsmål om sine fysiske gener, ligesom det er en portal til viden og selvmonitorering. Appen, der er gratis og hedder TrænSmertenVæk, tilbyder en nem måde at komme i gang med målrettet fysisk bevægelse mod smerter, så man forhåbentligt kan blive helt eller delvist smertefri

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*