Nyheder

Fem bud til en sundere hud

27. juni 2022

Rynker kan være smukke, men de fleste vil gerne udsætte deres komme så lang tid, det er muligt. Vi har fundet fem typer fødevarer, der – i hvert fald teoretisk – kan udsætte rynkerne.

Antirynkecreme er et både populært og omdiskuteret produkt. Selvom det ofte kniber med den videnskabelige dokumentation på effekten, sælger kosmetikbranchen drømmen om at ældes med ynde i tuber og bøtter en masse. Men der er andre måder at udskyde rynkerne på og holde huden stram og sund.

1: Rød peber

Rød peber er sund, men du skal holde dig til den økologiske, da konventionel dyrket peberfrugt ofte har ganske mange pesticidrester i skallen. En rød peberfrugt kan dække dit daglige behov for C-vitamin, og den er også rig på B6-vitamin og kostfibre. Men det er carotenoiderne, der kan forhindre rynker og styrker blodcirkulationen i huden. Derfor er rød peber også god mod akne.

Rød peber er tilmed en god snack. Den er frisk, sød, sprød – og indeholder blot 30 kcal pr. 100 gram.

2: Kokosolie

Omkring 90 pct af kalorierne i kokosolie kommer fra mættet fedt. Det indeholder laurinsyre, der har en kraftig antibakteriel virkning. Det virker mod både vira, infektioner, inflammation og akne. Derudover finder du både sunde fedtsyrer og E-vitamin, der hjælper din hud til at bevare fugt og elasticitet.

Oliens gavnlige virkning kan opnås ved både indvortes og udvortes brug. Brug den i madlavningen – og brug den på huden.

3: Spinat

Skipper Skræk må have sund hud. Tegneserieheltens foretrukne spise er nemlig sprængfyldt med vitaminer og mineraler. Jern, folat, E-vitamin, A-vitamin, magnesium, C-vitamin, kostfibre og planteproteiner er blot nogle af gevinsterne ved den grønne spise. C-, E- og A-vitaminer er særlig gavnlige for huden. Og ja, du kan sagtens få sundhedseffekten ved at købe spinaten i frossen stand.

4: Bladselleri

Bladselleri – eller blegselleri – er en noget undervurderet grøntsag. Årsagen skal nok findes i, at den ikke har sin naturlige plads i så mange andre retter end jambalaya og risotto. Men den kan være en fin snack sammen med eksempelvis gulerodsstave og rød peber.

Bladselleri er rig på K-vitamin, hvilket er godt for blodomløbet. Du finder også naturlig natrium og kalium i bladselleri. Hvis du er bekymret for din vægt, er der ingen grund til at passe på: Bladselleri indeholder blot 22 kcal pr. 100 gram.

5: Mørk chokolade

Nu skal det jo ikke være alt for kedeligt at gøre noget godt for huden: Et stykke god chokolade kan også gøre en forskel. Mørk chokolade er rig på antioxidanter, flavonoider og sunde fedtsyrer, der fremmer en sundt udseende hud.

Men vælg en god chokolade med mindst 70 pct kakaoindhold – mælkechokolade har desværre ikke nogen målbar helbredseffekt ud over øget kropsvægt.

Kilde: Huffingtonpost.com

Forrige artikelSolcreme ødelægger fertilitet

Næste artikelSkuespiller Nicolaj Kopernikus: Jeg er stadig nysgerrig