Fiber og loppefrøskaller

Efter en forbyggende kikkertundersøgelse af min tyktarm blev jeg oplyst, at jeg skal tage Husk/loppefrøskaller resten af livet. Er nu 48 år.

Var i helsebutikken for at købe et nyt fabrikat, da Husk er fjernet fra butikkerne. Ekspedienten såede tvivl, om det er godt for tarmen at blive ved med at tage Husk/loppefrøskaller.

Hvad er din holdning til dette?

Hvis du ikke mener, jeg bør fortsætte med det. Vil du så anbefale noget andet?

Hilsen den 48-årige

 


 

Der er ingen tvivl om, at tyktarmen har brug for fibre for at fungere korrekt. Fibrene har mange fine egenskaber: De opsuger væske, giver afføringen en god konsistens, stimulerer peristaltikken og hjælper med til at holde en god balance i mikroorganismerne i fordøjelseskanalen.

I min optik er det bedste imidlertid at indtage fibrene via kosten. Det vil sige et fokus på minimum 600 gram grønt/bær om dagen, nødder/kerner/frø og ikke mindst vælge fuldkornsprodukter. Hermed sikrer du ikke blot fibre, men et væld af andre sundhedsfremmende stoffer.

Du kan med fordel have særlig opmærksomhed på fødevarer med resistent stivelse. Disse er yderst gavnlige for miljøet i tyktarmen. Det kan være bagte, afkølede rodfrugter og kartofler. Rå eller tilberedte jordskokker og asparges er ligeledes gode.

Sørg samtidig for at få godt med væske, masser af bevægelse og træk vejret dybt, så sikrer du din fordøjelse de bedste vilkår.

Du kan eventuelt supplere i en periode med det homøopatiske præparat Hotyksin fra Holistica.

Mvh Maria Langbak

1 kommentar

  • Henning Rolapp siger:

    De hører sammen loppefrøskaller, væske og BEVÆGELSE, Helst gang eller løb.
    Bevægelse kræver vilje, men det er helt afgørende for virkningen.

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *