Nyheder

Fingerlængde tegn på faglige evner

30. maj 2007

Ny engelsk forskning viser, at drenge med lange ringfingre er dygtige til matematik, mens piger med korte ringfingre er gode læsere.

Fingerlængden bestemmer skolefærdigheder, for jo mere testosteron, desto længere ringfinger i forhold til pegefinger. Forskere ved Bath University i England har undersøgt 75 skolebørn og fundet en sammenhæng mellem børns evner i matematik og litteratur og længden på deres ringfinger målt i forhold til deres pegefinger.

Påvirkning under graviditeten Tidligere forskning har vist, at den mængde af hormonet testosteron, som man udsættes for som foster, har betydning dels på ringfingerens længde i forhold til pegefingeren dels på hjernens udvikling. Jo større mængde, fosteret udsættes for, jo længere er ringefingeren målt i forhold til pegefingeren.

“Der har været argumenteret for, at testosteron fremmer udviklingen af de områder i hjernen, som hænger sammen med rummelig tænkning og matematiske færdigheder,” forklarer Dr. Mark Brosnan, leder af instituttet for psykologi ved University of Bath, som har ledet undersøgelsen.

Lange ringfingre, gode resultater I undersøgelsen fik 75 børn taget en fotokopi af deres håndflader. Efterfølgende målte forskerne længden på hvert barns pegefinger og ringfinger. Ved at dividere længden på pegefingeren med længden på ringfingeren, fandt forskerne frem til en fingerratio, som blev sammenholdt med børnenes resultater i skoletests.

Resultatet var, at jo mindre fingerværdien var, jo større var forskellen mellem evnerne indenfor henholdsvis tal- og tekstforståelse.

Adskilt gjaldt det, at drenge som havde været udsat for et højt testosteronniveau under graviditeten, scorede højt i den nationale test i talforståelse.

Piger, som havde været udsat for et lavere testosteronniveau i livmoderen, klarede sig tilsvarende godt i litteraturtests.

Forudsig ordblindhed Forskerne bag undersøgelsen skønner, at målinge af fingerlængder vil kunne hjælpe med at forudsige, hvor godt børnene vil klare sig i matematik og læsning. Dog mener de ikke, at fingermålingen kan erstatte skolens tests i de forskellige fag.

“Fingerratioen giver os en spændende indsigt i vores medfødte færdigheder,” siger Dr. Brosnan og tilføjer at forskerne også ser på, hvordan fingerratioen hænger sammen med andre emner som for eksempel karrieremønstre eller forudsigelse af ordblindhed.

Kilde: fpn.dk

Forrige artikelÆbler forhindrer astmababyer

Næste artikel650.000 dør af røg i EU