Op mod 750.000 danskere er medlem af et af de ca. 500 kommercielle fitnesscentre. Dertil kommer alle de, som benytter et træningscenter på deres arbejdsplads eller har et derhjemme. Der er altså tale om et af de allermest populære motionstilbud, vi har.
Der er flere ting ved fitnesscentret, som passer godt ind i tidsånden. I modsætning til mange af de klassiske foreningstilbud, tilbyder fitnesscentret stor fleksibilitet. I nogle centre kan man sågar træne døgnet rundt, hvilket tiltaler mange. Fitnesscentret kan samtidig tilbyde ret let tilgængelig og meget målrettet træning og er derfor ideelt, hvis du ønsker at opnå et konkret kropsmæssigt resultat med din fitnesstræning.
Træning i et fitnesscenter er samtidig også meget sikkert og normalt med lav skadesrisiko. Der er mange, som går til fitness, fordi de udelukkende synes, at det er sjovt. Fitnessaktiviteter har også et konkret output, som eksempelvis kan være at komme i bedre form, tabe et par kilo eller at blive fysisk stærkere.
Fitnessaktiviteterne er oftest motiveret af to overordnede faktorer – en rent kropsæstetisk og/eller en sundhedsmæssig. Her ser man ofte, at jo yngre man er, jo større rolle spiller det kropsæstetiske motiv, mens det sundhedsmæssige perspektiv spiller en større rolle, jo ældre man er.
De mere traditionelle idrætsdiscipliner har en iboende værdi i sig selv og bliver ikke på samme måde legitimeret eller motiveret af et konkret kropsligt output.
Der udføres mange typer træning i et moderne fitnesscenter, og fitnessaktiviteterne er derfor vanskelige at afgrænse.
Aktiviteterne kan både være organiseret som individuelle og holdbaserede træningsformer. De traditionelle fitnessaktiviteter, som udgør fitness-sektorens kerneprodukter, kan opdeles i to hovedkategorier, nemlig den muskelopbyggende styrketræning og den kredsløbsorienterede konditionstræning.
Under de to hovedkategorier finder man en lang række konkrete træningsformer med hver deres navn og koncept, som både kan organiseres på hold og i individuelt regi. Styrketræning i fitness-maskiner, aerobic, spinning og løb på løbebånd er de mest udbredte og velkendte aktiviteter, men feltet af aktiviteter er omfattende og dækker også over f.eks. Zumba, coretræning, yoga, Bokwa, boot camp, body combat og meget andet.
Der er således stor sandsynlighed for, at du kan finde aktiviteter, du synes om, og som kan hjælpe dig på vej mod det træningsmål, du har.
De fleste fitnesscentre henvender sig til stort set alle målgrupper. Hvis ikke du har erfaring med træning i et fitnesscenter, er den bedste måde at komme i gang på at få nogle personlige træningstimer. I mange centre er det gratis at få lagt et program.
Nogle centre kører introduktionsforløb, hvor man afprøver en lang række af centrets tilbud, hvilket kan afklare, hvad man finder størst glæde ved.
En af de typiske begynderfejl er, at man er for ambitiøs i starten, hvilket både kan give skader og være for tidskrævende til at man kan opretholde motivationen. En vigtig udfordring er derfor at få lagt et fornuftigt træningsniveau fra start, og det er her, den personlige træner igen kan være behjælpelig.
Ikke alt er dog perfekt ved fitnesscentrene. Det viser sig nemlig, at en ret stor del af dem, som har et medlemskab til et fitnesscenter, ikke bruger deres medlemskab. Eksperter vurderer, at op mod 40 pct. aldrig benytter det fitnesscenter, hvor de er medlem, hvilket gør disse inaktive fitnesskunder til en god forretning for fitnesscentrene.
En af forklaringerne er nok, at mange ikke opfatter træningsaktiviteterne som sjove i sig selv, men alene som et middel til at opnå et bestemt træningsmål. Samtidig lever fitnesscentrene i høj grad også af at sælge drømme, hvilket også tiltrækker nogle medlemmer.
Et medlemskab giver selve træningsmuligheden, hvorved man ”sikrer” sig mod at blive sat i samme bås som den udskældte befolkningsgruppe af fysisk inaktive. Fitnesscentret er derfor ikke den optimale løsning for alle, der ønsker at træne, men kan være et både praktisk og effektivt sted at motionere for mange.
Kilder:
Kasper Lund Kirkegaard; Overblik over den danske fitness-sektor – en undersøgelse af danske fitnesscentre, IDAN