Flere butikker dropper Black Friday

Af: Clara Edgar

Foto: Adobe Stock

Black Friday er oprindeligt et amerikansk fænomen, hvor butikker dagen efter Thanksgiving holder vilde udsalg. Herhjemme har fænomenet også etableret sig de senere år. Men mens nogle butikker dropper priserne på deres produkter, har andre valgt at droppe dagen.

Der er netop nu nedtælling til udsalgsdagen over alle udsalgsdage: Black Friday. Dagen, hvor man pludselig har råd til den computer, de sko eller den blender, man har gået og drømt om, men ikke har haft råd til.

For forbrugeren er det på mange måder et slaraffenland. For butikkerne er det en anden sag. Den sorte dag giver nemlig sjældent sorte tal på bundlinjen.

Derfor er det måske heller ikke så mærkeligt, at en del – især mindre – butikker har valgt at droppe dagen. Men faktisk handler overvejelserne ikke kun om profit, men også om Black Friday-budskabet, som de ikke kan bakke op om.

Vil ikke bakke op om grådighedsshopping

Flere butikker og virksomheder brander sig nemlig ud fra et bæredygtigt synspunkt. De vil komme køb-og-smid-væk-mentaliteten til livs og ikke opfordre folk til at købe ting, de måske ikke har brug for, bare fordi det er billigere på lige netop denne dag.

Det gælder blandt andet Wood Wood-butikkerne, modefirmaet Rope of Dope og tøjfirmaet ELSK. De har alle tre droppet Black Friday tidligere og gør det igen i år.

På ELSKs hjemmeside kan man netop nu se et banner, der hvidt på sort proklamerer, at de ikke kommer til at have tilbud og særpriser på dagen.

Og Rope of Dope har i år valgt helt at lukke deres webshop. De opfordrer alle til at droppe grådighedsshopping og i stedet nyde det, der allerede ligger i skabe og skuffer.

I år melder den danske webshop Ziito sig også til gruppen af Black Friday modstandere.

Dagen skal bruges i naturen

Efter en snak på kontoret blev de enige om, at dagen strider imod alt, hvad den danske interiør-producent står for. De har nemlig stor fokus på bæredygtighed.

Derfor har de valgt at nedlægge arbejdet. Men det betyder ikke, at de holder helt fri. I en pressemeddelelse udtaler ejer Jonas Oxholm:

– Alle medarbejder møder stadig op på arbejde, men i stedet for deres normale opgaver, trækker vi alle i noget varmt tøj og bruger dagen på at samle affald i naturen. På den måde kan vi være med til at fjerne produkter fra vores natur fremfor at deltage i overforbruget.

Jonas Oxholm forklarer også, at dagen ikke kan hænge økonomisk sammen for en virksomhed som hans. Skulle han pludselig give 50-60 procent rabat en dag – for at være med på udsalgsvognen, ville han være nødt til at sælge sine produkter lidt dyrere alle andre dage. I sidste ende lander regningen hos forbrugerne.

I år havde vi opbrugt jordens ressourcer tidligere end nogensinde før. Skal dagen ikke falde endnu tidligere næste år, er vi nødt til at bruge mindre. Det betyder, at vi skal købe mindre, og at der som resultat heraf skal produceres mindre. Det gælder for hele kloden, men særligt de mere velhavende vesterlændinge bør tage et kig på deres vaner.

Forbrugte alle mennesker som danskerne ville ressourcerne vær opbrugt 28. marts.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*