Flow for fertilitet

Af: Catrine Marcussen, akupunktør og bevægelses-pædagog

Foto: Catrine Marcussen, Shutterstock

Når det ikke lykkes at blive gravid, kan det skyldes vores stillesiddende hverdag. Med mere bevægelse – både for den kommende far og den kommende mor – kan I skabe bedre flow i underlivet og styrke fertiliteten.

Mange par kæmper med fertiliteten.

Hvert 6. par skal have en eller anden form for hjælp til at blive forældre.

Det er fertilitetsproblemer, jeg behandler allermest i min akupunkturklinik. Årsagerne kan være mange og forskellige.

Min baggrund er, at jeg både er akupunktør og bevægelsespædagog. Da jeg sidste forår lavede et online kursusforløb i, hvordan man behandler sig selv for barnløshed, satte jeg mig grundigt ind i bevægelsens betydning for emnet. Blandt andet fordi jeg ønskede at lave et lille, dagligt øvelsesprogram til både mænd og kvinder, som kunne løsne op for de forhindringer, spændte muskler kunne være. Og fordi jeg ville videregive min viden og erfaring om effektiviteten af nem og overskuelig fertilitetsmassage.

Læs også: Fertilitetsudfordringer er en fælles kamp

Først må vi tale om begrebet flow

Flow betyder, at alt flyder frit i kroppen. Så både blod, energi, liv, varme og næring frit kan komme de rette steder hen, og så affaldsstoffer kan tages retur.

Er der spændte muskler, underspændte muskler (altså muskler der ingen bevidsthed eller tonus har), myoser, skæve træk i led eller væv, stress (som får os til at spænde op eller kollapse), så vil det bremse det frie flow, og en dyb ubalance opstår.

Det er netop sådanne ubalancer, der ikke kan ses i hverken blodprøver eller på scanninger. Så parret bliver sendt hjem med en ”uforklarlig barnløshed”. Men i min verden spiller denne ubalance stort ind på evnen til at skabe nyt liv.

Almindelig hverdag uden flow

Men lad os lige se på din krop en helt almindelig hverdag.

Du står op om morgenen, sidder ved bordet og får din morgenmad.

Ud i bilen (toget/bussen) og kører til arbejdet.

Sidder ved skrivebordet frem til frokost.

Går i kantinen og sidder og spiser/snakker med kolleger

Tilbage ”på pinden” frem til fyraften.

Kører med bil, tog, bus hjem.

Sætter dig ved bordet og får aftensmad.

Resten af aftenen i sofaen eller den gode lænestol.

Godnat.

Ja ja, ok. Jeg har måske tegnet det groft op, men for mange ser hverdagen faktisk lidt sådan ud.

Sidde, sidde, sidde. Får nået en masse ved at bruge hovedet og armene. Men underkroppen, den kunne du næsten undvære.

Der er ikke meget liv og flow der. Og det er et problem.

Iliopsoas – din mørbrad

Du må lære en vigtig muskel at kende, iliopsoas. Hoftebøjerne.

Hvis du støder på en mørbrad i køledisken, så er det dyrets iliopsoas.

Musklen løber fra forsiden af de 5 nederste lændehvirvler, ned gennem underlivet og til helt øverst på inderlåret. Det er en lidt lumsk muskel, for det er ikke en, de fleste er ret bevidste om. Den er svær at forestille sig, svær at nå. Det er langt lettere at forholde sig til en lårmuskel, for den kan du føle på og se, når den spænder, Du kan nemt tage om den, massere den osv. Men iliopsoas er meget dyb og skjult og derfor sværere at få et forhold til.

Men når du nu ved, at den løber gennem underlivet, så er det lettere at se, at den har indflydelse på flowet i kønsorganer og forplantningsorganer. Det gælder både hos mænd og kvinder.

Når flowet er dårligt, så kommer der nemt til at mangle energi, blod, liv og næring, ligesom temperaturreguleringen bliver dårligere og affaldsstoffer ikke fjernes effektivt.

Det skaber ikke så god grobund for at få en lille spire til at slå sig ned og kunne næres de næste 9 måneder. Og for mandens vedkommende skabes der ikke så gode, livlige sædceller.

Så altså, flow skal der til. Uanset om du er mand eller kvinde. Men hvordan?

Fertilitetsmassage

Massage af bækkenets muskler vil give øget gennemstrømning. Og en rar massage, I kan give hinanden. Man kan dog også godt massere sig selv, men det er en fin parøvelse, hvis I er to.

Sådan:

Øvelse 1 – Læg dig på ryggen med bøjede ben. Tryk nu op under ribbenskanten hele vejen fra den ene til den anden side. Lad endelig fingrene stikke lidt op under knoglekanten. Og ned langs hoftekammen.

Øvelser der bearbejder iliopsoas:

Øvelse 2 – Bækkenløft

Et ben over maven, og hav fokus på, at det strakte ben slapper godt af inde i lysken.

Øvelse 3 – På alle fire, venepumpe

Lad knæet dynamisk stemple ind og ud

Øvelse 4 – Maveliggende lårstræk

Med lysken så tæt på gulvet som muligt

Øvelserne kan med fordel laves dagligt.

Læs også: Spis dig til bedre fertilitet

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*