Økologiske varer i indkøbskurven bliver mere og mere normalt hos danske forbrugere. Fra 2014 til 2015 er salget af økologiske varer steget med 12 %. Forbrugerekspert Flemming Birch, der er partner i konsulentfirmaet Birch og Birch, mener, at det er en stigning, der er kommet for at blive.
– Fra 2005 og årene frem har der været konstant vækst inden for økologi. Økologi synes at være det eneste stabile vækstmarked blandt forbrugerne inden for de seneste ti år. Jeg kan ikke se nogen grund til, at det ikke skulle fortsætte med at stige. Der var lige nogle år, hvor det ikke gik så stærkt. Men det sidste år har det været sådan, at supermarkederne ikke har kunnet få alle de varer, de gerne ville have, siger Flemming Birch til Ritzau.
Årsagerne, fortæller han, er forskellige. Nogle vælger økologi med hensyn til dyrevelfærd, andre af miljøhensyn, og nogle fordi de har en mistro til den industrialiserede fødevareproduktion.
Salget af frugt og grønt er steget med 28 % fra 2014 til 2015. Så nu udgør frugt og grønt en fjerdedel af det samlede beløb, som danskerne køber økologi for. De økologiske produkter, forbrugerne køber mest, er mejeriprodukter og æg.
I 2015 sænkede Coop priserne på økologiske varer. Men i dag er det svært for supermarkederne at skaffe nok varer til at matche efterspørgslen. Derfor er 44 danske mælkeproducenter i gang med at omlægge til økologi.
Selvom forbrugerne køber mere økologi, bliver der ikke solgt lige så meget økologisk kød. Det skyldes ifølge Flemming Birch, at prisen på økologisk kød fortsat er for høj.
Hvis man kigger på 1 kg. hakket oksekød, kostede det økologiske i 2014 i gennemsnit 103 kr., mens det konventionelle kostede næsten halvdelen.
Kilder: Ritzau, Danmarks Statistik