Forskel på K-vitaminer?

Er K-vitamin og K2-vitamin det samme vitamin, eller hvad er forskellen? Jeg tager 4 stk. Vitamun dagligt og en del andre vitaminer og mineraler sammen til aftensmaden.

Hvad er din mening om kun at indtage 200 mg C-vitamin dgl. til kvinder efter overgangsalderen?


E.N.

 


 

K1-vitamin, fyllokinon, findes i grønne bladgrønsager – broccoli, spinat, salat, persille, alle kålsorter, i ærter, avocado, gulerødder, ost, smør, æg, kartofler samt i frugt og bær. Desuden i olivenolie, sojaolie og rapsolie. Kun 5-10 pct. af K1-vitamin optages i blodet sammen med fedt i maden. Det omdannes fortrinsvis i leveren til K2-vitamin. Denne omdannelse hæmmes betydeligt ved dårlig lever.

K2-vitamin, menakinon, dannes af bakterier i tyktarmen, men i mindre mængder end hidtil troet. Margarine og andet hærdet vegetabilsk fedt (hydrogeneret olie) kan nedsætte optagelsen og den biologiske virkning af K2. K2 optages 100 procent fra tarmene, og det bliver i blodet i flere dage. Depoterne i kroppen tømmes hurtigt ved manglende tilførsel, men der findes i kroppen en K-vitamin cyklus, der hjælper til genbrug af vitaminet. Denne cyklus hæmmes af den antikoagulerende (“blodfortyndende”) medicin warfarin (Marevan R), der blokerer for K-vitamin, så kalken i blodet kan havne i pulsårerne i stedet for i knoglerne som åreforkalkning. K-vitamin er nødvendigt for blodets koagulation og har blandt andet vist sig at kunne hjælpe ved flere former for kraftige menstruationsblødninger.

Det er i videnskabelige undersøgelser vist, at K2-vitamin nedsætter risikoen for knogletab og knoglebrud. Især sammen med calcium og D3-vitamin. K2-vitamin forebygger også nyresten ved at normalisere calciumstofskiftet, og er ved hjerte- karsygdom meget effektivt til at nedsætte risikoen. Der er blandt andet i det berømte Rotterdam studie set en halveret risiko for død af blodpropper. K2-vitamin kan reducere allerede dannet forkalkning i pulsårerne. K2 mindsker risikoen for leverkræft ved hepatitis og skrumpelever. Stoffet Geranylgeraniol (sidekæde til K2) fremkalder celledød i kræftceller (apoptose). K2 forbedrer tilstanden ved leukæmi og knoglekræft, og laboratorieforsøg har vist en bremsende effekt på andre kræftformer. K2 nedsætter generelt risikoen for kræft og kræftdød samt forebygger kræft, blandt andet lymfom, mave-, lunge- og leverkræft. Det er også et kraftigt antioxidant og modvirker inflammation. For eksempel ved gigtlidelser.

C-vitamin er vores vigtigste antioxidant, og 200 mg dagligt er den absolut mindste dosis, jeg vil anbefale, og kun hvis man får meget grønt og frugt. Ellers vil jeg anbefale mindst 500 mg to gange dagligt. C-vitamin er blandt andet vigtigt for bindevævet i knoglerne, der er med til at forebygge knoglebrud.

Mange gode hilsener

Carsten Vagn-Hansen

 

Behovet for K2-vitamin for kvinder angives normalt til 90 mikrogram dagligt, og behovet for mænd til 120 mikrogram. Der er imidlertid ikke set nogen form for giftvirkning eller andre bivirkninger ved indtagelse af K1-vitamin og K2-vitamin i høje doser, op til 135 milligram dagligt, altså 1000 gange større end det anbefalede daglige indtag. K2-vitamin er ganske enkelt et vigtigt og overset vitamin.


Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*