Nyheder

Forskere: Reklamer skader børn

7. december 2006

Spiseforstyrrelser og alkoholmisbrug er konsekvenserne af den massive reklamepåvirkning af børn og unge, advarer amerikansk børnelæge-tidsskrift.

Børn bør beskyttes mod reklamer. Det råd kommer det amerikanske børnelægetidsskrift Pediatrics med, efter at det har set nærmere på det veritable bombardement af reklamer, som børnene udsættes for. De mange annoncer og reklamefilm skader børn og unge, vurderer forskerne. Blandt andet kan de være medvirkende til, at børnene overspiser, at de drikker for meget alkohol eller at de begynder at ryge, konkluderer lægetidsskriftet, der har analyseret de reklamer, som børnene rammes af, når de ser fjernsyn, surfer på internettet eller går i biografen. Amerikanske børn særligt udsatteIsær i USA giver reklamerne problemer: De unge ser mere en 40.000 reklamer om året på fjernsynet, skriver Pediatrics, der samtidig opfordrer de amerikanske myndigheder til at følge de forbud mod reklamer til børn, som en række europæiske lande har indført. Imidlertid kan indgreb være vanskelige, fordi reklamebranchen for eksempel bruger store beløb på produktplacering i film og på at knytte blandt andet legetøj eller sodavand til tv-serier eller spillefilm. Netop produktplacering har været en anstødssten i Europa, hvor EU har kæmpet for at tillade de skjulte reklamer i filmene. Store beløb i børnereklamer Coca-Cola betalte ifølge Pediatrics et stort beløb – 840 millioner kroner – for marketingrettighederne til den nye Harry Potterfilm. Når det gælder fast food-restauranterne, så fokuserer hver femte af deres annoncer på, at der følger legetøj med måltiderne, noterer børnelægetidsskriftet. EU forbereder et forbud mod reklamer for usund mad. I USA ville et sådant forbud ramme op mod halvdelen af de reklamer, børnene udsættes for: De annoncerer nemlig især for slik og sukkerproppede morgenmadsprodukter. Kun tre procent af reklamerne handler om sund mand, skriver Pediatrics. Bladet opfordrer politikerne til at gribe ind over for alkoholreklamer, annoncer for fast food-kædernes fedtfyldte mad og for cigaretter. Kilde: Politiken

Forrige artikelForskere: Hvert menneske har sin helt egen lugt

Næste artikelKræftrisiko ved mobiler ikke påvist