Nyheder

Spis på følelser med måde

27. juni 2022

Fedme bliver tit fremstillet som konsekvensen af at spise på følelser, men kan vi lade helt være? Vi giver dig fire gode råd, så ”følelsesspiseriet” ikke bliver et problem.

Du kender nok følelsen. Du spiser ikke, fordi du er sulten – og du spiser bestemt ikke for at få dit daglige behov for vitaminer og mineraler opfyldt. Du er gået om bord i chokoladekagen, fordi det giver dig en følelse af velvære. Du bliver simpelthen glad af at guffe de søde krummer i dig. Det er lidt syndigt, men uuuh, hvor er det godt.

Bagefter nager samvittigheden, fordi du ved, at dagens samlede kalorieindtag bliver en anelse højere end det anbefalede. Men du behøver ikke nødvendigvis ødelægge oplevelsen med dårlig samvittighed.

Kontrol får dig til at spise flere kalorier

Læge og forfatter til bogen ”Eat What You Love”, amerikaneren Michelle May fortæller, at det kan være farligere for helbredet at forbyde følelserne at råde.

– Hvis du hele tiden prøver at kontrollere dine følelser for mad, kan du skabe grobund for et endnu større problem, såsom ukontrolleret overspisning, pointerer Michelle May til CNN.com.

Følelser og spisning

Michelle May har selv døjet med at holde en stabil vægt. Hun har – som mange andre – oplevet den såkaldte yoyo-effekt, når vægttab konsekvent blev efterfulgt af tiltagende overvægt. Så hendes holdninger til følelser og mad bygger på mere end et teoretisk grundlag.

– Fra begyndelsen spiser vi af følelsesmæssige grunde. Fra det øjeblik, hvor du er født, og din mor holder dig tæt ind til sig for at give bryst, er der en følelsesmæssig kobling mellem at spise og være elsket. Det er derfor, det er formålsløst at sige til overvægtige, at de bare kan lade være, fortæller Michelle May.

Lækkerierne, vi ofte får lyst til, er fyldt med naturlig kemi, som giver os velvære. Chokolade indeholder f.eks. både serotonin og anandamid, der er signalstoffer i hjernen, som gør os glade. Så ligeså snart et lækkert stykke chokolade er havnet i din mave, reagerer kroppen med et endorfin-sus.

Så hvordan behersker du snack-glæden og ”følelsesspiseriet”? Michelle May har fire bud.

Bud 1: Vælg dine sus med omhu

Inden du flår papiret af en plade Marabou, skal du igennem det, Michelle May kalder ”Er du sikker”-testen. Spørg dig selv om du virkelig, virkelig, virkelig vil have det. Er det lige præcis den snack, du har brug for eller kun det næstbedste? Hvis du vælger den næstbedste mulighed, vil du tit spise mere, fordi den ikke rigtig opfylder dit behov.

– Hvis jeg ikke er sulten, men har brug for lidt lækkerier, er det tåbeligt at spise en riskage. Dels har jeg ikke brug for brændstoffet i kagen og dels giver det mig ingen glæde – overhovedet, siger Michelle May.

Bud 2: Gør noget ud af det

Lad være med at spise lækkerier, mens du ser TV eller arbejder. Gå andægtig til værks, sluk for forstyrrende elementer og smag på din snack. Nyd den i fulde drag. For ellers vil du stadig have en følelse af at mangle noget – og så er det let at tage én mere, én mere og….

Bud 3: Spis ikke snacks på en tom mave

Det kan være svært. Du skulle egentlig spise frokost, men nu har dine kolleger skåret lagkagen for, fordi der er fødselsdag. Men der skal du spille din altid fornuftige mor inde i hovedet og få spist noget rugbrød eller andet mættende og fiberholdigt først.

– Hvis du har spist et godt måltid med proteiner, grøntsager og sund fedt, er der større chance for, at desserten bliver følelsesmæssig tilfredsstillende, forklarer Julia Ross, der er leder af en klinik i Californien og forfatter til bogen ”The Diet Cure”.

Julia Ross forklarer, at det ikke er farbar vej at regne på kalorier, hvor man dropper frokosten for at kunne få plads til desserten i kalorieregnskabet. Kage og andre sukkerholdige lækkerier vil få blodsukkeret til at eksplodere for siden at ryge i bund og give en langt større sultfølelse. Så i det lange løb vil den fremgangsmåde koste langt flere kalorier.

Bud 4: Drop skyldfølelsen

Det tager glæden fra oplevelsen, hvis du føler skyld.

– Intet menneske bør føle skyld for at bruge mad til at fejre begivenheder eller føle glæde, pointerer Julia Ross.

Når du spiser for at være glad, skal du også tillade dig selv at være glad. Ellers får du bare et langt større behov for kalorietunge lækkerier, når følelser og mad bliver til regulær trøstespisning.

Kilde: CNN.com

Forrige artikelFiskeolie kan hjælpe kræftpatienter

Næste artikelKarry kan hjælpe hjernen