Nyheder

Frygt ikke kanelen i julen

27. juni 2022

Nye grænseværdier fra EU for giftstoffet kumarin fik de danske fødevaremyndigheder til at frygte for kanelsneglens fremtid. Det viste sig dog at være en ubegrundet frygt. Men du bør holde igen med kanelteen.

Kanel er et populært krydderi, og i juletiden er kanelsmagen uundværlig til bagværk og risengrød. Men kanel indeholder et naturligt giftstof, kumarin, der i større doser kan give leverskader. Der er dog næppe grund til at undvære hverken kanelsukker på risengrøden eller småkager med kanel i den søde juletid.

Kumarin giver forbigående leverskader

Leverskaderne er som oftest et forbigående fænomen. Leveren reparerer i regelen sig selv, når du stopper med at indtage kumarin. Det viser forskning, hvor lægemidler med kumarin gav patienterne leverskader. Så der er umiddelbart ikke risiko for at få blivende skader på leveren, selvom du i en periode på nogle uger får for meget kumarin. Men hvis du i årevis overskrider grænseværdien hver eneste dag, er blivende skader naturligvis svære at afvise.

Småbørn får lettest for meget kanel

Grænseværdien for kumarin i kosten er fastsat til under 0,1 mg pr. kilo kropsvægt. Derfor er risikoen for kumarinskader på leveren størst hos små børn, der eksempelvis ofte får kaneldrys på havregrøden eller lignende. En normalvægtig 1-årig, der får en kvart teskefuld kanel på havregrøden fire til fem gange om ugen, får godt 0,12 mg kuramin pr. kilo kropgsvægt. Dermed er grænseværdien overskredet, men dog næppe så meget, at det medfører leverskader. En kvart teskefuld er dog også ganske meget til en lille portion grød, når det er blandet op med sukker.

Kanelte og chai latte rummer størst risiko

Voksne kan i sagens natur klare en del mere, før grænseværdien overskrides, men som med alle andre giftstoffer er det især drikkevarer, der rummer den største risiko. Det er i sagens natur lettere at drikke sig til en forgiftning end at spise sig til en. En liter kanelte dagligt vil overskride grænseværdien, mens der skal spises en del kanelsnegle, før kumarinindtaget kommer op på samme niveau. En liter af den søde kanelte, chai latte, er dog nok også mere, end de fleste kan klare.

Ægte kanel har mindre kumarin

Men hvis du vil nedbringe kumarinen i kanelen, kan du gå efter ægte kanel, der også kaldes Ceylonkanel. Den mest udbredte kanel herhjemme er kassia-kanelen, der giver den søde og gennemtrængende kanelsmag, vi er vant til. Både kassia og Ceylon fås som hele kanelstænger og i stødt form. Kanelstængerne kan skelnes i strukturen, hvor kassia-barken er tykkere og hårdere end Ceylon, der i stedet består af flere tynde lag. Ceylonkanelen har et langt mindre indhold af kumarin.

Kassiakanel er svær at undvære

Kumarin i store mængder kan som nævnt give leverskader, men der er dog ingen grund til at bandlyse kassia-kanelen af den grund. Hvis du udskifter al din kassiakanel i julebagværket med Ceylon-kanelen, risikerer du et lidt fadt resultat. Ceylonkanelen er nemlig langt mere afdæmpet i smagen end kassiakanel, så der skal langt større mængder til at opnå det samme resultat. Ceylon kan dog være god i madlavning og som drys, hvor den giver en langt blidere og mere nuanceret kanelsmag end kassiakanelen.

Kilder: Berlingske, urtekram, dtu (online-pdf), fødevarestyrelsen

Forrige artikelBørn er blevet langsommere

Næste artikelA-vitamin kan ses!