På mindre end 2 måneder har hver 5. dansker lært fuldkornslogoet at kende.
Det viser en analyse fra Nielsen Company for Fuldkornspartnerskabet. Analysen er gennemført for Fuldkornspartnerskabet i perioden fra d. 20. januar til den 23. februar 2009. Og heldigvis er der en sammenhæng mellem kendskab til logo og det at købe madvarer med et højt indhold af fuldkorn. Fuldkorn indeholder flere fibre, mineraler og vitaminer og er en del af Fødevarestyrelsens otte kostråd. Analysen viser også, at danskernes rapporterede forbrug af fuldkorn er steget fra 1,79 gange dagligt i perioden oktober-november 2008 til 1,87 gange dagligt i perioden januar-februar 2009. Så der er sammenhæng mellem kendskab og handling hos forbrugerne. Fuldkornssucces Fødevareminister og fuldkornsambassadør, Eva Kjer Hansen, er tilfreds med de foreløbige resultater. Hun siger: 'Producenter og bagere fremstiller flere fuldkornsprodukter, og det giver forbrugerne mere at vælge imellem og får forbruget af fuldkorn til at stige. Det her viser, hvor langt man kan nå ved både at tænke forbrugerne og fødevare producenterne ind i en sundhedskampagne.' Analysen fra Nielsen Company viser desuden, at kendskabet til kampagner og mærkningsordninger er klart størst hos kvinder, som står for hovedparten af indkøbene. F.eks. kender 27 pct. af danske kvinder fuldkornslogoet mod 13 pct. af mændene. I dag bærer mere end 150 produkter fuldkornslogoet. Mere end 24 virksomheder og patientforeninger er med i partnerskabet, der bakkes op af syv supermarkedskæder. Otte kendte danskere har desuden deltaget aktivt i kampen for at forbedre folkesundheden i Danmark som fuldkornsambassadører for fuldkornskampagnen. Blandt disse er Chris MacDonald, Eskild Ebbesen, Vibeke Hartkorn, Thomas Uhrskov og Tina Lund.
Forrige artikelCykling – sund, miljøvenlig og billig transport
Næste artikelYngre får oftere sukkersyge