Gode tilskud at supplere med under graviditet?

Jeg er gravid (i 14.uge) og mit spørgsmål lyder på, hvilke kosttilskud jeg bør tage.

Sundhedsstyrelsen anbefaler jo blot folinsyre, jern og multivitaminpille under graviditet, men hvis man har mod på en lidt mere detaljeret pakke, hvor skal man så sætte ind, og kan du anbefale nogle vitaminpiller med stor optagelighed?

Jeg tager pt. fiskeolie (1 kapsel) fra Nordic Naturals, jern 10 mg, samt en multivitamin til gravide med folinsyre fra Matas.

Håber på din hjælp, da jeg jo gerne vil den lille ny det bedste.

Venlig hilsen

Lene

 


 

Tillykke med din graviditet.

Det er klogt tænkt af dig at være opmærksom på at få nogle kvalitets-tilskud. Der er netop forskel på optageligheden og dermed på, hvad der rent faktisk ender ude i cellerne, hvor det skal gøre gavn.

Ift. jern, så vil jeg anbefale dig Aminojern. Det er en meget letoptagelig jernform, og derfor behøver dosis ikke være så stor. Undersøgelser på danske gravide har vist, at de øger jern-niveauet lige så godt som dem, der indeholder større mængder. Men til gengæld er der færre gener som forstoppelse osv.

Matas egne vitaminer er desværre ikke så letoptagelige. En god optagelig multivitamin-pille er f.eks. Spektro fra Solaray. Du kan tage to om dagen eller et B-kompleks ved siden af for at få nok folinsyre – og for at dække både dit eget behov og dit ufødte barns behov. (Spektro indeholder kun 300 mg A-vitamin, så derfor er der ikke risiko for overdosering, selvom du evt. tager to stk.)

Et andet spændende alternativ er vitaminer fra Nani. De er i ”food state” form, hvilket gør dem super-optagelige. Også her skal du tage to stk – eller et B-kompleks samtidig. (Nani indeholder A-vitamin i en forstadie-form, som ikke kan give overdosering).

Det er en rigtig god ide at tage en god kvalitets-fiskeolie, som du allerede gør. Nordic Naturals er et rigtigt produkt. Jeg vil dog anbefale dig at tage dobbelt dags-dosis, fordi der skal være både til dig og dit kommende barn.

Alt efter, hvordan du sammensætter dine vitaminer, så vær opmærksom på, at det kan være en fordel at supplere med ekstra D-vitamin. De danske anbefalinger er på kun 10 mcg dagligt, men hvis man læner sig op af det amerikanske Vitamin D Council, så vil anbefalingerne ligge noget højere. Jeg vil anbefale dig mellem 25-50 mcg D-vitamin dagligt i alt– alt efter hvor lidt og hvor meget, du opholder dig ude i solen.

Ud over vitaminer, mineraler og fiskeolie vil jeg varmt anbefale dig et tilskud af mælkesyrebakterier (også kaldet probiotika). Probiotika har vist i mange undersøgelser at kunne forebygge allergi, eksem, svangerskabsforgiftning mm). Dit barn kommer til at arve din mikrobiotia (tarm-bakterier-sammensætning), og her sidder mindst 70 pct. af immunforsvaret. Derfor er det super vigtigt at optimere den del så meget, man kan under sin graviditet.

Et godt probiotika tilskud er Udo’s Probiotics Super.

Husk også, at lige så vigtigt som kost, tilskud osv er at slappe af, nyde din graviditet, undgå stress, passe godt på dig selv. Undersøgelser viser, at stress gennem graviditet også påvirker barnet rigtigt meget. Så husk pauserne og at gøre det, du godt kan lide.

Bortset fra jern, så vil jeg anbefale dig at fortsætte dig med alle tilskud (og at passe godt på dig selv) også efter fødslen, da de også har en stor betydning for amningen og for næringen i din mælk.

Held og lykke med det hele!

De bedste hilsner

Anette Straadt, sundhedsplejerske

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*