Opskrifter

Grawnola

27. juni 2022

Hjemmelavet granola er mange gange sundere og smager meget bedre end den mysli, du køber.

Granola

• 2 dl boghvedespirer (eller brug boghvede, som har ligget i blød i vand natten over)

• 1 ½ dl hakkede nødder (f.eks. mandler, pekan- og valnødder)

• 1 ½ dl frø og kerner (f.eks. græskarkerner og solsikkefrø)

• 1 dl hakket tørret frugt (f.eks. abrikoser, dadler og rosiner)

• lidt kokosmel

• 2 tsk. kanel

• 2 spsk. rå honning eller agavesirup

Fyld:

• frisk frugt – skåret i små tern (f.eks. bananer)

• friske bær (f.eks. hindbær, blåbær og jordbær)

Diverse:

• ¾ liter mandelmælk

Granola: Hak nødder, frø og kerner groft med en kniv og skær den tørrede frugt i tern. Kom det hele i en skål sammen med boghvedespirerne. Rør så kokosmel, kanel og honning/agavesirup sammen og hæld massen over granolaen. Bland det hele godt.

 


TIP!
Hos honningproducenter kan du få koldslynget, uopvarmet honning, der indeholder flest næringsstoffer.

Serveringstip:
Kom den friske frugt og de friske bær oven på granola’en og hæld derefter sød mandelmælk over.

 

Fra bogen “Glød og glæde med Raw Food” af Vibeke Amdisen.

Forrige artikelAquatræning: Cykl, dans, løb og hop i vandet

Næste artikelGod mad til hjertet